Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe lang ervaar je ontwenningsverschijnselen na stoppen van Temazepam 10 mg ?

Achteraf vast heel dom van mij ...
en zie vooral ook deze vraag van 5 jaar geleden http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/171257/slik-maanden-temazepam-toevallig-paar
Hier deels vergelijkbare klachten en nu iets van 4 dagen gestopt, maar gebruikte ze nooit voor de nacht ( was afgeraden ivm ook slaapapneu) .

Bij toeval slikte ik eens na flinke audio-en visuele overprikkeling een Tema 10 mg overdag en hielp - zonder echt suf of slaperig te worden- prima.

Destijds dit ook gemeld bij mijn huisarts en was oké omdat overprikkelingen ook voor hersenen niet goed zijn en in mijn geval soms ook kunnen leiden naar insulten.
Noodgedwongen zit ik veel op pc na beroerte en doe tussendoor kleine/lichte fysieke inspanningen en richt blik naar tuin of huisdieren.

Overprikkelingen zijn zelden te voorkomen als pc/internet zo belangrijk is en naast ook veel aanloop in huis van mantelzorgers en bleeps van de moderne communicatiemiddelen ( op pc meeste geluiden al uit). Ook oogpauzes helpen maar even.
Stop keuze is vooral om ( ook op advies HA en neuro) eens mediwiet ( cbd+ thc in laag percentage) te proberen en volgen St. mediwiet is dan een benzo erbij niet slim.

Wat zijn de opties en of alternatieven?
Hoelang nog van teveel hinder van ontwenning ( vooral visueel en contrastrijk, flikkeringen, snelle beelden/reclames (ook op tv) ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat verschilt per persoon en hangt ook af van hoe lang je het hebt gebruikt. Meestal geldt: hoe langer je afhankelijk bent geweest, hoe langer de ontwenningsverschijnselen duren. Als je het vaker slikte en als de dosering was, zal ontwenning langer duren dan wanneer je het minder gebruikte. Het kan - vanwege de korte halfwaardetijd van temazepam - vrij snel gaan en met een paar dagen verbeteren, maar het kan ook - als je dagelijks hoge doseringen nam - een paar weken duren (tot een week of vier, vijf). En het vervelende is dat juist een verhoogde prikkelgevoeligheid één van de ontwenningsverschijnselen is van benzo's en dat ook rebound een probleem is, dus een toename van de originele klachten én in geval van benzo's ook andere klachten waar benzo's voor gebruikt worden zelfs als die klachten van origine niet aanwezig waren (angst, slapeloosheid, onrustige dromen, onrust, prikkelbaarheid, trillen, spierkrampen, etc.) Bij langdurige afhankelijkheid, afhankelijkheid van hoge doseringen of het slecht verdragen van ontwenningsverschijnselen wordt vaak aangeraden om te switchen naar een equivalente dosering diazepam en daarmee langzaam af te bouwen. Vraag je arts eens of dit in jouw geval verstandig is. Diazepam heeft een veel langere halfwaardetijd en verdwijnt dus veel langzamer uit je systeem. Hierdoor is afbouwen gemakkelijker omdat de bloedspiegel minder abrupt daalt dan wanneer je af gaat bouwen met een korter werkend middel. Langzaam afbouwen geeft over het algemeen veel minder ontwenningsklachten. Hoe langzamer je afbouwt, hoe minder klachten je hebt. Bij langdurig - jarenlang - gebruik moet er vaak langzamer worden afgebouwd dan wanneer de patiënt het middel minder lang gebruikt heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100