Ik heb antibiotica-tabletten en volgens de bijsluiter moet je die in z'n geheel doorslikken,maar er zit wel een doorbreekstreepje op,waarom is dat?

Ik breek ze doormidden omdat ik momenteel moeite heb met slikken,maakt dat iets uit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

Het doel van de deelstreep is wat jij al doet: de tabletten breken om ze gemakkelijker te slikken, en niet om ze in gelijke doseringen te verdelen.

Toegevoegd na 1 dag:
Je moet het tablet in z'n geheel (of in twee helften) doorslikken, omdat het medicijn anders minder goed werkt.
Tabletten zijn vaak omhuld met een speciaal laagje, dat het niet alleen gemakkelijker maakt om door te slikken, maar dat ook invloed heeft op de manier waarop de werkzame stoffen vrijkomen in het lichaam.
Zo kan de speciale buitenkant zorgen dat het medicijn langzaam wordt opgenomen, zodat maar één tablet per dag ingenomen hoeft te worden.
SimonV
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar waarom staat er dan in de bijsluiter dat je 'm in z'n geheel moet doorslikken?
SimonV
8 jaar geleden
Bijsluiter:
"Slik de tablet heel door"
"Tabletten kunnen worden gebroken op de breuklijn om ze makkelijker te slikken. U moet beide stukken tablet tegelijk innemen."
Amadea
8 jaar geleden
Dat zijn dus twee elkaar tegensprekende voorschriften....
SimonV
8 jaar geleden
Een half tablet is nog steeds heel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Heel doorslikken is niet gelijk aan "in zijn geheel" doorslikken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staat:slik de tablet heel door
Dat is toch niet 2 helften dan?
Amadea
8 jaar geleden
Volgens Laurena staat het laatste echter in de bijsluiter van het medicijn dat zij slikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel door doorslikken of tablet in z'n geheel zijn 2 verschillende dingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Amadea dat staat er
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoelde hetzelfde niet verschillende dingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat de tablet in 1 keer moet worden geslikt, is hetzelfde als 2 halve delen tegelijk slikken, dit heeft ermee te maken dat de werkzame stoffen niet gelijk over de tablet zijn verdeeld. + Antwoord klopt als dit het geval is.
Het doel van het doorbreekstreepje is, dat je de tabletten wel doormidden mag breken (om ze gemakkelijker in te nemen) en dat ze dan niet verkruimelen.
Als in de bijsluiter staat dat je ze in zijn geheel moet doorslikken, betekent dat, dat je ze niet moet stukbijten of kauwen. Je mag dus een tablet wel in twee helften innemen.