Wat zijn de meestvoorkomende bijwerkingen van Amitriptyline?

Hoi,
Ik heb sinds gisteren het medicijn Amitriptyline voorgeschreven gekregen in een dosering van 10 mg voor het slapen. Ik heb dit voorgeschreven gekregen omdat ik chronische hoofdpijn en nekklachten heb (ongeveer een halfjaar) Ik kan steeds minder dingen doen die ik leuk vind omdat ik de dag daarna hele erge nekpijn en hoofdpijn heb. Ik ben hiervoor naar de neuroloog gestuurd maar daar kwam niks uit. Ze hebben alleen een röntgenfoto van mijn rug gemaakt, hieruit kwam dat ik een lichte scoliose heb. Dit wisten we al door de cesartherapie en die zij dat ik hier niet die erge nekklachten en hoofdpijn van kon krijgen. Nu is het zo dat ik ook erge vermoeidheid heb maar ze hebben helemaal geen bloedonderzoek of iets gedaan. Ze schuiven het gewoon op stress van school en thuis. Ik heb nu fysiotherapie gekregen en ik moet vooral meer bewegen van haar (vooral in het weekend) En nog een aantal dingen veranderen, maar niet echt iets aan mijn houding. Ik heb ook nog niet echt het idee dat het helpt. Maar ik blijf nog even doorgaan.

Nu had ik dus een afspraak met een andere neuroloog (geen idee waarom dat moest) Die heeft verder ook niks meer onderzocht maar gaf mij dit medicijn (amitriptyline) in de bijsluiter kon ik niet echt mogelijke bijwerkingen vinden dus vandaar dat ik het hier vraag. Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van amitriptyline? En helpt het wel goed tegen nekklachten en hoofdpijn?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
70.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
In de bijsluiter horen bijwerkingen te staan, lees het nog eens goed
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staan wel bijwerkingen maar overal staat onbekend. Bv. Voedings- en stofwisselingsstoornissen: Onbekend: Gewichtstoename of -verlies. En dat bij alle bijwerkingen...
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer er bij bijwerkingen staat : onbekend, dan betekent dat dat er geen aanwijzingen zijn dat gebruikers van dat medicijn daar last van krijgen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55, dat klopt niet. Zie http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h52947.pdf Onbekend = op basis van de bekende gegevens kan de frequentie niet worden vastgesteld
Erna55
8 jaar geleden
@tinus1969 :
wanneer de frequentie niet kan worden vastgesteld, dan betekent dat dat er geen aanwijzingen zijn dat de gebruikers er last van kunnen krijgen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Erna55 . Dat is onzin. Als er geen aanwijzingen zijn dat die bijwerking optreedt, staat hij helemaal niet in de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb al 10 jaar chronische klachten in mijn nek en schouder waardoor ik nu ook bij het uwv zit omdat werken niet meer mogelijk is.
Morfine werkte niet tegen de pijn, diclofenac niet en tramadol niet.
Ik heb sinds 3 weken amitriptyline gekregen.
Begon met half tablet toen 1 toen 2 en nu zit ik op 3 (30mg) per avond en ik merk sochtends wel degelijk verschil. Beetje minder pijn.
Daarintegen.. Veel bijwerkingen. Ik ben suuuuper moe in de ochtend
Ik zweet me de gehele dag kapot
Ik kan niet in slaap komen savonds
Mega stemmingswisselingen Verder, het werkt veel beter dan morfine of wat voor sterk iets dan ook. Succes!

Het beste antwoord

Ik zou zeggen dat de meest voorkomende bijwerking waarschijnlijk een droge mond is, omdat andere veel voorkomende bijwerkingen (sufheid, slaperigheid, duizeligheid, etc.) vooral voorkomen in het begin van de behandeling. Ik heb zelf heel wat verschillende middelen gebruikt - ook in combinatie met elkaar - die een droge mond kunnen veroorzaken, maar bij mij was de droge mond die ik had toen ik amitriptyline gebruikte echt vele malen erger dan toen ik allerlei combinaties had van andere middelen met anticholinerge effecten (en daar wat betreft bepaalde andere bijwerkingen ook heel duidelijk een stapeling van effecten door kreeg). Ik hoor dit van meer mensen, dus ik ben niet de enige. Verder is het wat al gezegd is: sufheid, slaperigheid, duizeligheid, visusstoornissen, orthostatische hypotensie - vooral in het begin van de behandeling dus. Andere bijwerkingen zijn maag- en darmklachten (misselijk, diarree), hoofdpijn, hartkloppingen en -ritmestoornissen, overmatig zweten en moeilijk plassen.

Of het werkt tegen hoofdpijn en nekklachten, is een beetje de vraag. Het is geen pijnstiller, maar een antidepressivum waarvan gebleken is dat bij gebruik in veel lagere doseringen het ook effect heeft bij zenuwpijn en slaapstoornissen. Als de pijn in je nek zenuwpijn is, zou amitriptyline best eens goed kunnen helpen. Het werkt bij zenuwpijn vaak beter dan 'echte' pijnstillers. Op de hoofdpijn verwacht ik langs deze weg geen effect.

Maar er is nog een andere - meer indirecte - manier waarop amitriptyline kan werken bij nekklachten en hoofdpijn. Amitriptyline zorgt dat je dieper slaapt, zodat je spieren zich beter ontspannen. Nekklachten zijn vaak gerelateerd aan een hoge spierspanning, en zeker de combinatie met hoofdpijn suggereert dat ook: hoofdpijn ontstaat dan vaak door verhoogde spierspanning in de nek. Als je spieren 's nachts beter ontspannen, zouden je klachten overdag ook af kunnen nemen.

Nu hoop ik wel dat je naast medicatie ook nog een andere behandeling krijgt aangeboden. Misschien kun je een verwijzing te vragen naar een revalidatiearts; er zijn speciale revalidatieprogramma's voor mensen met chronische pijn. Je krijgt dan te maken met een heel team van therapeuten, waarbij alle aspecten van je klachten ((spier)conditie, lichamelijke afwijkingen, psychische spanningen, houding en ergonomie, etc.) worden meegenomen. Als alternatief zou je een psychosomatisch fysiotherapeut of haptonoom kunnen zoeken. Ook daarover kan een revalidatiearts adviseren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De droge mond merk ik nu ook wel een beetje, van de rest van de bijwerkingen heb ik nog geen last.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De dosering die gebruikt wordt bij zenuwpijn of slaapproblemen (vaak 10-25 mg, soms iets hoger tot max. 50 mg) is veel lager dan de dosering die gebruikt wordt bij depressie (150 tot soms 300 mg). De kans op ernstige bijwerkingen is daarom niet zo heel groot, omdat de dosering zo laag is. Je kunt je voorstellen dat onderzoeken naar veiligheid en werkzaamheid e.d. veelal gedaan zijn met hogere doseringen. De werking op zenuwpijn en slaapproblemen os immers pas ontdekt toen het middel al enige tijd als antidepressivum op de markt was. De kans op sufheid en vermoeidheid is ook wat minder omdat je het bij pijn vaak neemt voor jet slapen gaan, en niet drie keer per dag zoals bij een depressie. Maar toch: let in de beginperiode extra op als je aan het verkeer moet deelnemen of anderszins alert moet zijn. De eerste twee weken ongeveer kun je wel effecten verwachten als sufheid en duizeligheid. Ook kun je er last van hebben dat je 's ochtends moeilijk wakker kunt worden. Mag ik vragen in hoeverre deze klachten jou momenteel beperken? Ik raadde een consult bij de revalidatiearts aan omdat je beschrijft dat je steeds minder kunt, wat aangeeft dat de klachten je echt beperken (invalideren) en omdat de klachten ook dusdanig ernstig zijn dat je al eerder bent doorverwezen naar een specialist. Maar wil je met ons delen (dat hoeft natuurlijk niet, laat dat duidelijk zijn) wat je beperkingen zoal zijn? Welke dingen kun je niet meer die je eerst wel kon? Kun je bijvoorbeeld nog naar school of werken zoals voor je klachten begonnen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar school kan ik nog wel, maar ik ben nu moeten stoppen met paardrijden omdat ik hierna teveel last kreeg van mijn nek. Ook moet ik overal bij nadenken wat en wanneer ik ga doen omdat ik bijvoorbeeld ook veel last krijg na lang lopen, winkelen en naar de kermis. Ook ben ik de laatste tijd erg moe en dat belemmert me ook met redelijk veel dingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn dat je er iets meer over wilt vertellen, bedankt daarvoor. Ik vraag naar de mate van beperkingen omdat dit - ook voor jouw huisarts - een belangrijke indicator is die aangeeft wat voor soort behandeling geschikt is. Als je bijvoorbeeld 'alleen maar' pijn hebt maar je daardoor weinig beperkingen ervaart, kan er prima in de eerste lijn (bijvoorbeeld bij fysiotherapeut of haptonoom onder controle van de huisarts, buiten het ziekenhuis dus) behandeld worden. Jij bent al verwezen naar de tweede lijn (specialist in het ziekenhuis, in jouw geval een neuroloog) en dat heeft je huisarts waarschijnlijk gedaan óf om ernstige zaken uit te sluiten, óf omdat je klachten zo ernstig zijn dat behandeling in de eerste lijn eigenlijk niet meer voldoet. Wat jij vertelt hier vind ik wel ernstig, zeker ook gezien je leeftijd. Jouw klachten beperken je echt in het dagelijks leven. Ik heb zelf een aandoening die onder meer chronische pijn en vermoeidheid met zich meebrengt, en wat jij beschrijft lijkt verrekte veel op het globale dagverhaal van veel chronisch pijn (en/of vermoeidheid) patiënten, die al hun activiteiten moeten plannen omdat ze er steeds bij na moeten denken of ze wel genoeg energie hebben om activiteit X én Y op één dag uit te voeren, hoeveel pijn ze achteraf zullen hebben en of ze dat de moeite waard vinden (voor iets heel leuks zul je eerder een tijdelijke verergering van je klachten willen accepteren dan voor iets waar je minder plezier van hebt) etcetera. Dat patroon is dus herkenbaar, maar ook zorgelijk. Een jonge meid als jij zou gewoon voluit moeten kunnen leven, zonder continu na te hoeven denken of een activiteit je niet teveel pijn of vermoeidheid gaat opleveren. Bij chronische pijnsyndromen in het algemeen ontstaat vrij gemakkelijk een neerwaartse spiraal van toenemende pijn, vermoeidheid en beperkingen. Ik ben geen arts, maar ik denk zéker dat een verwijzing naar de revalidatiearts in jouw geval op zijn plaats zou zijn en ik vermoed dat je best eens in aanmerking zou kunnen komen voor zo'n pijnrevalidatieprogramma dat ik al eerder noemde. Als je daarmee vat kunt krijgen op je klachten en kunt voorkomen dat het je leven steeds meer gaat beheersen, heb je daar nog heel lang plezier van. Ik zou je dus aanraden om je huisarts te vragen om je door te verwijzen naar een revalidatiearts of eventueel - als er een vermoeden is van een duidelijke psychologische component - naar een GGZ-instelling gespecialiseerd in psychosomatiek en/of SOLK.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast is er iets wat je zélf kunt doen en wat ik je warm aan kan bevelen: het boek "de pijn de baas" van Frits Winter doornemen. Ongetwijfeld te leen bij de bibliotheek, of je kunt een exemplaar kopen (bij bol.com tweedehands te vinden vanaf 10 euro: http://www.bol.com/nl/p/de-pijn-de-baas/666867803/prijsoverzicht/?sort=price&sortOrder=asc&filter=2ndhand) Dit is een boek dat geschikt is voor iedereen met chronische pijn en het vormt de basis van veel pijnrevalidatieprogramma's. Soms letterlijk in die zin dat men hoofdstukken uit het boek als huiswerk behandelt. Mocht je nu even moeten wachten voor je terecht kunt bij een revalidatiearts of mocht je huisarts bijvoorbeeld eerst het resultaat van de amitriptyline af willen wachten voor hij je naar weer een andere specialist stuurt (waar ook wel iets voor te zeggen valt) dan zou ik je zeker aanraden om dit boek te lezen. Het leert je wat pijn is en hoe het werkt, hoe pijn je gedachten en gedrag beïnvloedt, het laat duidelijk zien welke vicieuze cirkels kunnen ontstaan en hoe je die kunt vermijden én het geeft praktische adviezen over hoe je door middel van goed plannen en op tijd rust nemen bepaalde activiteiten weer kunt gaan opbouwen zonder jezelf te overbelasten. Het is een boek dat dus zowel inzicht geeft als praktische adviezen en ik raad het heel vaak aan bij mensen met chronische pijn, vooral als zij (nog) geen pijnrevalidatieprogramma hebben gevolgd. Misschien kun je het doornemen met (één van je) ouder(s), met je fysiotherapeut, een ergotherapeut in de eerste lijn (kan met verwijzing van (huis)arts) of met een goede vriend(en)? Niet alleen is het stimulerend om de adviezen en te nemen stappen met iemand te delen, maar het kan je tegelijk ook helpen om hen te vertellen over jouw pijn en klachten; mijn ervaring is dat dat lang niet altijd gemakkelijk is en dat kan je enorm eenzaam maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En nog iets waarvan ik even niet uit m'n hoofd weet of het boek van Frits Winter je dit ook laat doen, (en wees gerust, daarna houd ik er weer even over op ;-)) maar je zou een paar dagen een pijndagboek bij kunnen houden. Daarin geef je per uur je activiteiten aan en vervolgens een score voor de pijn - en eventueel ook één voor vermoeidheid - op een schaal van 1-10. Dat kan je inzicht geven in hoe je pijn zich gedraagt door de dag heen. Wordt het erger naarmate de dag vordert? Zijn er bepaalde activiteiten die het verergeren of die het juist doen afnemen? Heb je enorme pieken of is het vrij stabiel? Dat zijn allemaal dingen die je kunnen helpen om meer inzicht te krijgen. Stel dat je vooral veel pijn krijgt nadat je een tijdje aan je huiswerk zit, dan lijkt het me heel belangrijk om te kijken naar je houding en ergonomie tijdens het studeren. Soms helpt een andere stoel of een documenthouder al enorm. En sta je bijvoorbeeld al op met veel pijn? Dan zou ik eens naar je matras en zeker ook je kussen kijken. De informatie van zo'n pijndagboek kan je zélf veel inzicht geven, maar is ook heel zinvol voor je behandelaars. Je kunt in eerste instantie je pijndagboek bespreken met je fysiotherapeut en met je huisarts, maar als je nog terug moet komen bij de neuroloog of als je naar een andere specialist wordt verwezen, zou ik je zeker aanraden om het dan ook mee te nemen. (Ik raad trouwens aan om een paar dagen een dagboek bij te houden en niet veel langer, omdat ik het zelf enorm vervelend vind om zo met mijn pijn bezig te zijn en ik vermoed dat dit voor veel andere mensen ook zo is. Maar ook als dit bij jou anders ligt: met een paar dagen tot hooguit een week heb je meestal de belangrijkste zaken wel te pakken.) Hoe lang gebruik je inmiddels de amitriptyline? Hoe gaat het met de bijwerkingen? Over de werking kun je misschien nog niet zoveel zeggen; het kan tot een paar weken duren voor je effect merkt bij pijn. Toen ik het gebruikte, merkte ik trouwens dat het wel vrij snel mijn slaap beïnvloedde in die zin dat ik vaster sliep. Dat gebeurde duidelijk vóór het effect begon te hebben op de pijn (in mijn geval rugpijn tijdens het slapen in de tweede helft van de nacht - ik heb andere pijnsoorten waarvoor ik ook andere medicatie gebruik, maar de ami was specifiek hiervoor).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi, Bedankt voor de tips. Ik ga het zeker meenemen :) Ik gebruik amitriptyline nu sinds donderdagavond en heb niet echt veel last van de bijwerkingen alleen van de droge mond. Verder heb ik niet echt het idee dat ik er suf of moe van wordt ik merk wel dat ik nu langer uitslaap als ik mijn wekker niet zet, niet echt een probleem want meestal werd ik redelijk vroeg wakker. Over de werking kan ik inderdaad nog niet zo veel zeggen haha.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (2)

De bijwerkingen van amitriptyline zijn onder andere : sufheid, slaperigheid of duizeligheid. Deze bijwerkingen zijn in het begin het sterkst. Rijd geen auto zolang u dit medicijn gebruikt. In sommige gevallen mag u na een week wel rijden. Vraag dit na in de apotheek.
Pas op met alcohol. Dit kan u nog suffer maken.
Andere bijwerkingen: droge mond, hartkloppingen, verstopping, gewichtstoename en misselijkheid. Heeft u hier veel last van? Raadpleeg dan uw arts.
Uw urine kan blauwgroen verkleuren. Dit is onschuldig.

In de tweede link vind je gebruikerservaringen met dit medicijn ; die kunnen soms een beter beeld geven dan de bijsluiter alleen, maar ook zeer vertekend zijn. Of het goed helpt ? Dat is helaas voor geen enkel medicijn voor elke patient met 100 % zekerheid te zeggen. Het is een antidepressivum (zou dus spanning verminderen, ook fysieke spanning die pijn kan veroorzaken) en werkt als pijnstiller. Het wordt veel voorgeschreven bij chronische pijn die op een mechanische manier niet kan worden opgelost.

Toch zou ik de arts nog een beetje aan zijn kop blijven zeuren of er geen (aanvullende) mogelijkheden zijn op het gebied van beweging, oefeningen, houding, (fysio, mensendieck oid) die verlichting en verbetering kunnen brengen. Met alleen een pilltje los je dit natuurlijk op de lange termijn niet op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, dat van het autorijden en alcohol heeft de neuroloog ook verteld. Ik ben nog te jong voor alcohol en een rijbewijs dus daar hoef ik niet echt op te letten haha;) Ik heb momenteel fysio dus daar blijf ik mee doorgaan.
Ja, het werkt tegen alle pijnen . Veel cohn patienten(ik dus ook) krijgen amitriptyline tegen zenuwpijnen door operaties, en PTSS door de vele operaties . Het werkt i d d na een week. Ik was helemaal verbaasd dat ik de buikwandbreuken niet meer voelde, de ACNES, en de spondylolisthese (ruggewervelverschuiving door collaps door darminklemming) Het is een zeer vreemde gewaarwording als je van chronische pijn naar geen pijn gaat. Dit is superspul, wel even zoeken naar de juiste dosering. Bijwerkingen en werking zoals ik het ervaar, moe, ontspanning omdat de pijn weg is, dan slaap je ook veel beter. Iets gewichtstoename , maar doordat je weer meer kunt bewegen zonder pijn compenseert zich dat wel weer. Nek en hoofdpijn, kan zeer harde gespannen nek zijn, de spieren zijn dan echt horror, de zenuwen zijn bekneld , dat kan doortrekken naar t hoofd. Ja, daar werkt t ook tegen. De zenuwen geven de prikkels dan niet meer zo heftig door. En je slaapt beter, dat is ook weer een regeneratie.