Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang duurt het voordat mebendazol werkt?

Hoe lang duurt het voordat het medicijn mebendazol werkt en dus je wormen weg zijn. Ik kan nauwelijks slapen van de jeuk! Ik heb vrijdag een pilletje genomen en vandaag, zondag, is het nog niet weg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
171.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Mebendazol staat:

"Werking

Mebendazol leidt langzaam tot immobilisatie en dood van de worm door selectief en onomkeerbaar de opname van glucose door de worm te blokkeren. Het is tevens een toxine die op de spoelfiguur werkt en leidt tot chromosomale non-disjunctie. Dit proces vergt enkele dagen."

Overigens zal je op de bijsluiter meer informatie kunnen vinden.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Mebendazol gaat een binding aan met de tubuli in de darmen van de wormpjes. Hier door kan de worm geen glucose meer opnemen. Hier door sterft de worm na verloop van tijd. Zo duurt het dus een paar dagen voordat de wormpjes dood zijn en de klachten afnemen.

Ik kan nergens een uiterste voor deze periode vinden. Mijn ervaring(als huisarts) is dat de klachten eigenlijk altijd binnen een dag of 5 wel weg zijn.
Als je daarna nog klachten hebt kan je beter laten onderzoeken of de jeuk niet door iets anders veroorzaakt wordt (aambeien, schimmelinfectie, eczeem.)

Dat de klachten nog niet weg zijn kan dus op zich kloppen bij aarsmaden. Je zou eens met je huisarts kunnen overleggen of er niet iets te doen is tegen de jeuk. Ik zou bijvoorbeeld denken aan een lidocaïne-crème. Of je dat zou willen en of jouw huisarts daar ook aan wil meewerken kan ik natuurlijk niet uitmaken; het is echt even een noodoplossing en zeker geen oplossing voor de langere termijn. Het werkt wel goed en snel tegen de jeuk; dan kan je hopelijk weer beter slapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
is het ook mogelijk dat je te veel wormen hebt voor 1 pilletje en dat ze dus niet allemaal dood gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Theoretisch gezien zou het vast wel kunnen, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt. Met dat ene pilletje geef je in principe zo veel dat het voldoende zou moeten zijn voor alle wormpjes in je darmen, ook als dat er zeer veel zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding