Bestaan er antidepressiva die NIET je libido beïnvloeden?

Sinds ik een dik jaar antidepressiva slik (sipralexa-serlain- nu ; cymbalta) kreeg ik moeilijkheden om klaar te komen. Het duurt.langer en voelt anders aan dan voor de pillen. Sinds ik een vriend heb in januari kom ik enorm moeilijk tot niet klaar ik geraak ook moeilijk opgewonden en.duurt de "seks" heel lang tot mijn partner moe.begint te worden en stopt. Ik vind het zo frustrerend en niet leuk meer. Eerst SSRI en nu SNRI. Ik weet niet dat er andere soorten bestaan die geen invloed hebben op mijn seksuele activiteit. Werken TCA s of MAO s er beter tegen?.. Ik wil het eerst van hier horen vooraleer ik ermee praat met mijn behandelde arts. Het is een man en ik praat er zoiezo niet zo over omdat het zo ongemakkelijk is om erover te praten en zo schamend.. Ik durf er gewoon niet open over te praten.zelfs niet tegen een vrouwelijke arts..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer, maar o zo herkenbaar dat je niet met arts erover durft te praten. Vergeet niet dat zij dergelijke problemen vrij goed kennen en daar met veel patiënten over praten. Er is niks om je voor te schamen, als je eenmaal de stap hebt gezet zal je zien dat het een heel normaal gesprek blijkt. Heel droog en zonder verwijten/schaamtegevoel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Licht therapie . Maar mogelijk niet geschikt voor jou situatie . Veel in de zon .:) nee licht therapie is ideaal voor lichte winter depressie is ontwikkeld naar aanleiding van veel depressie gevallen in de noordelijke donkere landen . Ja ook Nederland in de winter .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar komt wel vaak voor in de praktijk.
Heb je wel eens aan je dokter gevraagd om je bloed te laten checken op vitamine D ?
Een gebrek aan D kan ook bijdragen aan depressie en wordt normaal aangemaakt door het lichaam onder invloed van zonlicht.
Het beste kun je gewoon proberen te knokken tegen dat gevoel en de medicijnen vergeten. De dokters moeten meestal, maanden lang kijken wat het met je doet en als het dan niet aanslaat, gaan ze weer wat anders op je uitproberen. Dus tegen dat nare gevoel ingaan, dmv regelmaat creeren. Op tijd opstaan, een douche pakken, iets van lichamelijke activiteiten ondernemen, zoals wandelen, fietsen etc.
Erna55
9 jaar geleden
@Flowerpower.
Heel gevaarlijk dat je zonder kennis van zaken aanraadt om met de medicatie te stoppen.
De vraagsteller heeft een serieuze ziekte : depressie . Ze is al meer dan een jaar onder behandeling. De adviezen die jij geeft zijn zinnig voor iemand die een beetje " down" is. Maar je hebt geen idee wat een clinische depressie is.
Ritsuka
9 jaar geleden
zomaar met medicatie stoppen en jezelf 'een schop onder de kont geven' werk net bij depressie @FlowerPower
Je hebt echt geen idee wat een depressie inhoud.
Lees ook dit eens: http://imgur.com/gallery/CWFTYoV En de comics Adventures in Depression (deel 1 en 2) van Hyperbole and a Half zijn aan te raden, om je een inzicht te geven in wat het is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar lezen jullie dat vraagsteller depressief is?
(waarschijnlijk, maar er zijn meer redenen een SSRI of SNRI te nemen) Magnesium(citraat)
(zeker ook als je vit D gaat nemen of veel meer (zon)licht gaat nemen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem antidepressiva omwille van mijn ernstige depressie. ik functioneer(de) niet normaal om het dagelijks leven te volgen en vol te houden snappie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk, dan niet ineens stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
stoppen zou ik niet zien zitten, ik wil me gewoon beter voelen en mijn stemmingen verhogen. Dit geldt ook "weer" genieten van mijn seksleven. Maar nu gaat het niet meer.. Daarbij zoeken naar oplossingen om dat allebei op te lossen als mijn depressie en als mijn seks"probleem"

Antwoorden (2)

Uit een onderzoek onder 1022 ambulante patiënten die antidepressiva gebruikten, bleek dat 59% last had van seksuele functiestoornissen. Antidepressiva met als belangrijkste mechanisme de serotonine heropnameremming lijkt de grootste kans op seksuele bijwerkingen te geven. De verschillen tussen de SSRI's onderling lijken niet groot. De klassieke antidepressiva, agomelatine, mirtazapine, nefazodon (uit de handel), bupropion en moclobemide geven de minste kans op seksuele bijwerkingen.

- Bupropion
Bupropion is in twee onderzoeken effectief gebleken voor de behandeling van libido-, opwindings- en orgasmestoornissen door antidepressiva. Bupropion veroorzaakt minder vaak seksuele bijwerkingen dan SRI's. Bovendien kan toevoegen van bupropion de seksuele bijwerkingen van een SSRI verminderen. In de gecontroleerde onderzoeken werd 150 of 300 mg per dag bupropion gebruikt. De vraag is of lagere doses ook zouden volstaan.

Verdere informatie bij de bron.
Goed om te horen dat je een en ander wel overlegt met je behandelaar.
9 jaar geleden
Magnesium(citraat) en/of magnesium olie.
1 gram zuiver magnesium per dag en/of flink insmeren.

Dit zijn flinke hoeveelheden, op lange termijn zou dit ongezond kunnen zijn, maar dit ga je niet lang doen, 1 maand hoort al merkbaar verschil te geven. (mogelijk merk je het al sneller)
Grote kans dat je jouw huidige antidepressiva dan kan gaan afbouwen. Simpelweg omdat je merkt dat je het niet meer nodig hebt. (dit doe je in overleg, maar of je erbij verteld dat je magnesium slikt mag je zelf bepalen)
Daarna ga je terug naar 200 a 400mg, afhankelijk van behoefte.

Hier twee linkjes, om te laten zien dat ik niet zomaar iets zeg:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19944540
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25748766
Mg in je bloed is ook te testen.
Persoonlijk vind ik die test overbodig, ook omdat ie nogal onbetrouwbaar is.
Maar als je je liever eerst laat testen kan dat geen kwaad.