Werkt ibuprofen alleen ontstekingsremmend boven 800mg dosis?

Op deze website valt te lezen;
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/67173-ibuprofen-werking-toepassing-en-bijwerkingen.html
"In lagere doses (200-400 mg voor volwassenen) verlicht Ibuprofen de pijn en vermindert het koorts, in hogere doseringen (800 mg voor volwassenen) heeft het ook ook anti-inflammatoire."

Dit wekt dus de suggestie dat het alleen ontstekingsremmend is bij doseringen van minimaal 800mg. Nu vind ik 800mg wel erg veel en ben bang voor mijn maag. Echter, ik neem de ibuprofen nu dagelijks(normaal neem ik ze echt nooit, misschien enkele keren per jaar)vanwege zijn ontstekingsremmende functie. Ik heb namelijk, zo lijkt het, een ontsteking in een van mijn pezen/spieren in mijn arm.

Wat klopt er van de suggestie dat ibuprofen enkel ontstekkingsremmend is vanaf 800mg?
Algemeen advies is ook welkom, wat betreft het genezen/verminderen van ontstekingsklachten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Qua hoeveelheid wat je mag slikken, kun je het beste morgen even je huisarts bellen. Zij weten hoeveel je maximaal mag, en kunnen, als je maagproblemen hebt, een maagbeschermer voorschrijven (dit doen ze niet 'zomaar').
Ook als je twijfelt over het al dan niet bestaan van de ontsteking kunnen zij misschien beter even meekijken, zodat je er zekerheid over hebt en niet onnodig medicijnen slikt. Daarnaast is het wel fijn om te weten waar die ontsteking vandaan komt, bij een bacterie bijvoorbeeld moet je iets anders slikken als bij een virus. Kortom: bij twijfel: bezoek je huisarts. Als algemeen advies geldt: Houdt het gebied lekker warm, dan zetten de vaten uit en voeren ze meer afvalstoffen af, en goede stoffen aan, wat de genezing bevordert. Drink genoeg water om je lichaam ook de afvalstoffen te kunnen laten uitplassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, ik zal eens wat warmte gaan toepassen. Water drink ik op een gemiddelde dag 3 a 4 liter dus dat moet genoeg zijn neem ik aan. De dokter kan ik inderdaad even bellen, maar ik dacht ik zal het hier eerst eens proberen. Ik had verwacht dat het antwoord redelijk bekend zou zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel kurkuma wortel/poeder en gember(poeder) door je eten doen of smoothie doen! Dit werkt ook onstekingremmend!

Antwoorden (3)

De ook de 400 en 600mg werken ontstekingwerend volgens hun bijsluiter:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h23734.pdf

Behandeling bij een kinesist kunnen ook goed helpen.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had exact die bijsluiter inderdaad al gelezen :) En ook ga ik al iedere week naar de fysiotherapeut maar die houden je toch het liefst aan het lijntje helaas...zo veel mogelijk behandelingen zodat ze kunnen declareren.
burgos
9 jaar geleden
Nou denk je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja daarom zei ik het.
Ibuprofen (en de andere NSAID's) hebben bij elke dosering een ontstekingsremmend effect. Wel geldt dat het effect sterker wordt naarmate de dosering hoger is. Bij lage dosering is het effect zo klein dat je net zo goed kunt zeggen dat het effect er niet is. Bij wat hogere dosering wordt het effect wel relevant.
Waar je die grens legt is dus nogal arbitrair. We leggen de grens inderdaad vaak op 800mg per dag.

Ik ben het overigens niet met die site eens dat 800mg per dag een hoge dosering is. De normale begin-dosering van ibuprofen is 3 maal daags 400mg; dat is al 1200mg per dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik nam aan dat ze 800mg per dosis(niet per dag) bedoelde. Dat vond ik nogal hoog. Maar als ik het goed begrijp dan zit ik wel goed(ontstekingsremmend gezien) als ik 1200mg verdeeld over de dag inneem?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met 3x daags 400mg zal er gerust een ontstekingsremmend effect zijn. Of dat effect ook sterk genoeg zal zijn (en zelfs of je er überhaupt iets van merkt) hangt af van de reden dat je ibuprofen gebruikt en de ernst van de ontsteking.
Hoeveel je ervan merkt kan ik dus niet aangeven
NSAID's zoals ibuprofen remmen de aanmaak van prostaglandines in het lichaam. Prostaglandines zijn stoffen die worden aangemaakt bij o.a. beschadigingen in het lichaam. Ze spelen een rol bij de gewaarwording van pijn en bij de ontstekingsreactie. Ibuprofen zal in iedere dosering invloed hebben op de pijn en ontsteking.
De dosering van deze middelen wordt over het algemeen genomen op geleide van de pijnklachten, omdat deze in tegenstelling tot de ontstekingsreactie goed merkbaar zijn. Bij een peesontsteking hoef je dus niet perse een hoge dosering te nemen, maar kun je ook volstaan met een lagere dosering wanneer deze voldoende pijnstilling geeft. Het risico op maagbeschadiging door ibuprofen is inderdaad aanwezig, maar moet ook niet worden overschat. Met name bij ouderen en bij mensen met ernstige maag- of darmzweren in het verleden zijn maatregelen tegen de maagbeschadigende werking van ibuprofen aanbevolen. Bij anderen is het risico klein en wordt niet aanbevolen een maagzuurremmer in combinatie met ibuprofen te slikken.