Is er verschil tussen sertraline sandoz en sertraline ranbaxy?

Ik heb nu ruim een jaar antidepressiva geslikt die werd geëtiketteerd met sertraline sandoz. Nu heb ik afegelopen week weer nieuwe doosjes gehaald en hier staat 'Sertraline Ranbaxy' op. In de apotheek zeiden ze dat het inderdaad kon dat het doosje er anders uit zag, maar de pilletjes zien er ook anders uit en ik kan nergens vinden wat het verschil in de namen betekend. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.5K

Antwoorden (3)

Ja, ik heb het zelfde aan de hand,kreeg ook een ander merk,heb de dokter gebeld
maar het ligt alleen maar aan de leverancier van het medicijn.
De werking is het zelfde,zat er ook al over in de war maar gelukkig geen problemen.
Wat ben ik trouwens blij met dit middel zeg,ben een ander mens geworden.
hoop dat ik je gerust gesteld heb, heb je toch nog twijfels? gewoon je dokter even bellen.
9 jaar geleden
Sertraline is de werkzame stof. Sandoz en Ranbaxy zijn merknamen.
Beide fabrikanten maken dus medicijnen met dezelfde werkzame stof: Sertraline.

Dat het het anders uitziet, zal niks uitmaken. Dat is maar de vorm waarin het geperst is. Het gaat om de werkzame stof.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geldt overigens voor eigenlijk alle soorten medicijnen wel. Betreffende medicijn ben ik niet mee bekend, maar ik heb weer heel ander soort, waar dit ook voor geldt.
9 jaar geleden
Sertraline is de naam van het medicijn dat er in zit. Sandoz en Ranbaxy zijn farmaceutische bedrijven die onder anderen sertraline maken; het is dus de naam van de maker van het medicijn.

Elk bedrijf maakt zijn eigen doosje en zijn eigen pillen. Als het medicijn van een andere maker komt dan kunnen het doosje en de pillen er dus anders uitzien. Het medicijn dat in de pillen zit is echter exact hetzelfde.

Wel is het zo dat verschillende bedrijven net andere hulpstoffen gebruiken voor het maken van de tabletten. Hulpstoffen zijn stofjes die verwerkt worden in tabletten (naast het eigenlijke medicijn) bijvoorbeeld om het mogelijk te maken er een tablet van te persen. Deze hulpstoffen hebben in principe geen effect; het verschil in hulpstoffen zou dus (op theoretische gronden) niets uit moeten maken.
Toch ken ik meerdere mensen die verschil in werking merkten na verandering van merk. Soms werkt het minder, soms sterker, soms ontstaan er opeen bijwerkingen. Dit effect trekt weer weg na weer het oude merk te hebben gegeven. Een duidelijke verklaring voor dit effect kan ik niet bedenken; ook andere artsen en apothekers die ik erover gesproken heb kunnen het niet verklaren maar hebben wel dezelfde ervaring. Aangezien de hulpstoffen het enige verschil tussen de pillen is denk ik dat de verklaring daarin gezocht moet worden, al zou dat op theoretische gronden dus niet zo moeten zijn.
Gelukkig komt dit effect maar bij een erg kleine groep mensen voor. Verreweg de meeste mensen ervaren geen verschil in werking. Je kan de nieuwe medicijnen dus met een gerust hart nemen.