Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Welke dosering via de baxter nu aanhouden?

Op de bijgeleverde medicatielijst apotheek staat nu een iets andere dosering dan vorige week en de week ervoor.
Het gaat om de verdere afbouw van metoprol ( was 50 mg dd, intussen en gehele vorige week 25 ) mg dd.Moet ik nu dosering vanuit de baxter zakjes aanhouden?

Ps moest enige tijd 3 x daags zelf bloeddruk thuis meten en deze bleef prima. Enige verandering is een wat hogere hartslag ( was krap 50 nu meestal 65-70). Verder geen "klachten" gelukkig .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou maar gewoon de dosering uit de baxter aanhouden. Schijnbaar ben je bezig met het afbouwen (en uiteindelijk stoppen) van de metoprolol. Als je bloeddruk er goed bij blijft dan is dat sowieso wel een goed idee. Sterker nog: het zou kunnen dat een deel van je klachten uit vorige vragen samenhangen met zo'n lage pols; hetgeen een bijwerking van de metoprolol is. De polsfrequentie van 65/min is normaal. Metoprolol moet afgebouwd worden. De steeds lagere dosering moet dan steeds verwerkt worden in de baxter. Als je de baxter per twee weken krijgt dan is het voor de arts en apotheker praktischer om elke verlaging samen te laten gaan met de baxter-uitgifte; dan gaat de dosering dus elke twee weken wat naar beneden. Er kunnen ook medische redenen zijn om de metoprolol zo langzaam af te bouwen. Toegevoegd na 11 minuten: Ik zie nu de afbeelding pas; er zit een andere dosering in de baxter dan op de medicatie lijst. Dit zou eigenlijk niet moeten. Op zich kan het geen kwaad om de dosering in de baxter aan te houden. De afbouw duurt dan in het ergste geval een weekje langer. Aan de andere kant is zelf rommelen met de doseringen in een baxter eigenlijk nooit verstandig. Zorg er wel voor dat zowel je arts als de apotheker op de hoogte zijn. Als hier inderdaad iets mis is gegaan (het blijft mensenwerk) dan moet het verdere afbouwschema immers aangepast worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100