hoelang blijft chemo in je lichaam?

Toegevoegd na 35 minuten:
ik heb een jaar lang om de twee weken chemo gehad nu en ik ben nu sinds 5 weken chemoloos. Ik vroeg mij af hoe lang het duurt voordat er geen chemo meer in mijn lijf zit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is afhankelijk van welke chemo je hebt gekregen. Wat is de naam van het middel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe lang de medicijnen het daadwerkelijk in je lichaam blijven weet ik niet, maar ik heb er zeker nog een jaar naweeën van gehad, in de vorm van concentratie gebrek en het absoluut niks kunnen onthouden. Waar ik nu 5 jaar na dato nog steeds last van heb is vermoeidheid, moet nog steeds mijn leven plannen,

Het beste antwoord

Hoe lang de chemo in je lichaam zit hangt af van het soort chemo dat je hebt gehad. Elk geneesmiddel kent een eigen "halfwaardetijd", dat is de tijd die het duurt voordat de helft van het geneesmiddel weer uit je lichaam is verdwenen. Dit kan zijn door uitplassen via de nieren en blaas, uitscheiding via de darmen en/of door afbraak in het lichaam, gevolgd door uitscheiding.

Stel de halfwaardetijd van je chemo is 5 uur en op het moment dat je stopt met het innemen van het middel is de hoeveelheid geneesmiddel in je lichaam voor het gemak 100 (eenheden). Na één keer de halfwaardetijd, dus 5 uur, is er dan nog 50 (eenheden) in je lichaam aanwezig. Na nogmaals 5 uur de helft van 50, dus 25 en na nogmaals 5 uur de helft van 25, dus 12,5, etc. Artsen en apothekers gaan er globaal vanuit dat na drie keer de halfwaardetijd van het geneesmiddel de hoeveelheid in het lichaam zodanig klein is geworden dat je kunt zeggen dat het middel geen effect meer heeft. De halfwaardetijd van ieder geneesmiddel kun je opzoeken in het Farmacotherapeutisch Kompas www.farmacotherapeutischkompas.nl onder het kopje 'kinetische gegevens' en wordt aangegeven door T1/2el.

Dat er theoretisch geen geneesmiddel (chemo) meer in je lichaam zit wil overigens niet zeggen dat de bijwerkingen ook gelijk stoppen. Deze hangen namelijk niet alleen samen met de hoeveelheid geneesmiddel in je lichaam, maar ook met de veranderingen die het geneesmiddel in je lichaam heeft aangebracht en de schade die het heeft aangericht. Zeker in het geval van chemo's zijn de gevolgen van geneesmiddelgebruik voor het lichaam groot, waardoor je nog lang last kunt hebben van de naweeën ervan.