Hoe wordt een dosering van een geneesmiddel bepaald?

Aan de hand van welke middelen? Naar welke punten wordt er gekeken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ter verduidelijking: graag een schema/tabel van een test van allerlei soorten dieren die het geneesmiddel trastuzumab krijgen. Zodat ik aan de hand daarvan de dosering van een mens kan berekenen. Alvast bedankt;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ho ho geen geneesmiddelen voor een huisdier op een mens gebruiken . Doe dat niet !! Het kan vaak wel maar ook heel vaak niet !! Andersom ook niet pas daar mee op .

Antwoorden (2)

Dat hangt van het middel af, maar over het algemeen kun je zeggen dat er primair wordt gekeken naar de leeftijd (kind, volwassene, bejaarde ) en grootte / lichaamsgewicht van de patient, soms ook het geslacht.
Daarnaast kan de ernst van de klachten maar ook andere medicijnen die gebruikt worden een indicatie zijn voor het vaststellen van de dosis. Al ver voor een medicijn op de markt gebracht wordt, wordt daar nauwkeurig onderzoek naar gedaan ; genoeg om te werken, niet te veel om bijwerkingen te kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Wat ik eigenlijk bedoel is vóór dat het geneesmiddel op de markt komt. Dus in de preklinische fase. Ik weet het op dieren getest wordt. Aan de hand van het gewicht van een muis, En dan omgerekend naar een mens. Ow ik zie dat ikzelf het antwoord heb gegeven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee maar hoe dan? Is er een voorbeeld van een schema op internet voor het geneesmiddel herceptin (trastuzumab) ?
Voor veel geneesmiddelen is, na veel onderzoek, bekend hoeveel milligram je per kilogram lichaamsgewicht nodig hebt.

Er zijn echter ook geneesmiddelen waar per patiënt moet worden vast gesteld hoeveel mg hij/zij moet krijgen. Dat wordt gedaan door de concentratie van het geneesmiddel in bloed (bloedspiegel) te meten. Dat heet Therapeutic Drug Monitoring (TDM).
Als de bloedspiegel te hoog is, krijgt de arts het advies de dosering te verlagen. Als de bloedspiegel te laag is, moet de dosering verhoogd worden.
Als een patiënt na enige tijd goed is ingesteld op het geneesmiddel, wordt er vaak een jaarlijkse controlemeting gedaan, om te kijken of de dosering nog past bij de huidige toestand van de patiënt.
Deze metingen worden o.a. gedaan voor veel anti-epileptica, psychofarmaca, en antibiotica die via infuus worden toegediend.