Wat kan je beter niet eten als je omeprazol (maagzuurremmer) slikt?

Ik kan geen duidelijke site vinden waar het staat. Ik vraag het nog na bij de huisarts, maar misschien heeft iemand hier nu al meer informatie.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het was pas in het nieuws dat het risico op een voedselinfectie groter is als je omeprazol slikt.
Rauw vlees (bijv. filet americain) kan ik beter niet meer eten. Ook geen haring meer? Bepaalde kaas???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.8K
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.gezondheidsnet.nl/brandend-maagzuur/wat-kun-je-doen-als-je-last-hebt-van-brandend-maagzuur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na je toevoeging: Weet je ook waarom?
In het volgende zit wat gokwerk, want ik ken je niet, maar dit is vaak het geval: Je maaginhoud komt omhoog doordat je maagklep (sluitspier tussen maag en slokdarm) niet goed werkt.
Dit komt doordat je maagzuur niet zuur genoeg is.
Door maagzuurremmers te nemen maak je je maagzuur nog minder zuur en zal het minder in je slokdarm branden, maar je blijft met het probleem zitten. Sterk maagzuur is een barrière voor ziekteverwekkers, het is de bedoeling dat bacteriën de maag niet overleven.
Die barrière was bij jouw al zwak en met maagzuurremmer helemaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jack: is dat aangetoond, dat het niet goed sluiten van de maagklep (soms) te maken heeft met de zuurgraad van het maagzuur? Ik heb die theorie nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Halverwege onder het kopje:
Hoe ontstaat brandend maagzuur?
http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=maagzuur
Teveel kan ook de oorzaak zijn, ik heb ergens getalleen gelezen dat 20% door teveel en 80% door te weinig (zwak) maagzuur komt. Dit is redelijk eenvoudig te testen (er zijn vast ook echte test)
http://hormonaledisbal.forum2go.nl/te-weinig-of-te-veel-maagzuur-t2892.html Allemaal niet regulier en geen rechtstreeks antwoord op je vraag,
maar als maagzuurremmers niet of slecht werken en zeker niet genezen en o.a. HCl (zoutzuur in verdunde vorm) wel helpt dan lijkt het erop dat die klep reageert op zuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet precies wat er mis is. In ieder geval sluit mijn maagklepje niet goed. Daarnaast maakte ik denk ik ook teveel maagzuur aan. Het is schadelijk voor je slokdarm als daar telkens maagzuur in komt. Eerst hielpen lichte maagzuurtabletten goed genoeg. Later kreeg ik 's nachts problemen. Een paar keer stikte ik er bijna in. Niet echt fijn. Omeprazol helpt gelukkig heel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik lees is dat de lichte maagzuurtabletten het probleem hebben verergert. Hier trouwens een artikel waar je vraag op gebaseerd is:
http://nos.nl/artikel/686432-maagzuurremmer-geen-rauw-eten.html

Het beste antwoord

Vermijd voedsel en drank waar je snel last van krijgt, zoals alcohol of scherpe kruiden. Je kunt alles wat jouw maag verdraagt gewoon eten. Van een paar voedingsmiddelen is bekend dat zij last kúnnen veroorzaken: koolzuurhoudende dranken (dus als je daar last van krijgt drink dan geen frisdrank maar ranja of thee), sinaasappels, koffie, en pepermunt.
Soms helpt het alleen al om je eetgewoonten aan te passen. Neem bijvoorbeeld drie tot vijf kleine maaltijden per dag, in plaats van een of twee grote.

Ook als je stopt met roken (indien je dat doet) kunnen de maagklachten verminderen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Dat er een groter risico op een voedselinfectie blijkt te zijn als je omeprazol slikt betekent niet dat je daarom geen dingen meer mag eten die jij lekker vindt. Je moet alleen voorzichtiger zijn en het niet eten als je iets twijfelachtig vindt ruiken of betwijfelt of de houdbaarheidsdatum niet inmiddels verstreken is.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb mijn vraag gelijk aangevuld. Het gaat mij vooral om het voorkomen van een voedselinfectie. Je hebt hierop meer kans als je maagzuurremmers gebruikt. Die heb ik helaas echt nodig, want anders komt mijn maaginhoud 's nachts naar boven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de heerlijk nuchtere toevoeging op je antwoord. Ik schrok toen ik het in het nieuws hoorde, maar op zich ben ik altijd al extra voorzichtig. Soms wil ik alleen niet moeilijk doen en eet iets wat twijfelachtig is dan toch op. Dat doe ik nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de apotheek heb ik een soortgelijk advies gekregen: Aangezien maagzuur ook beschermt tegen bacteriële infecties, kan men bij het gebruik van Omeprazol wat minder beschermd zijn. Dit is vooral van belang bij ouderen en mensen met een verminderde weerstand.
Verder is het belangrijk om de hygiëne-maatregelen bij voedsel bereiden in de gaten te houden.
Ook is het belangrijk wanneer u op vakantie bent in een warm land uit te kijken met ongekookt voedsel, onverpakte ijsjes, water uit de kraan en ongekoeld voedsel langs de weg.