Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Moet je Vit K slikken als je Ascal en Persantin gebruikt ivm een gastroscopie?

Sinds maart slik ik dus Ascal en Persantin, voorheen was dit Marcoumar en werd de INR apart geprikt voor elke ook kleine ingreep. Soms was dan Vit K nodig om geen risico te nemen ivm bloedingen.

Kreeg nu ineens via de post Vit K, 1 mg, 5 tabl die ik tegelijk zou moeten innemen...
Maar er staat geen datum bij .
Vrijdag belde ZH en zou ik tussendoor kunnen voor gastro, maar gezien na bellen met ziekenhuis (admin) net is ook dit niet nu zeker.
Weekend apotheek vermoedt ergens een foutje?
Stel dat ik komende dins alsnog voor gastro kan, kan door huidige medicatie en zonder" inr bepaling via bloed, dit maag onderzoek nog wel doorgaan?
Of zo ie zo deze vit. K maar slikken?

Toegevoegd na 1 minuut:
ps, zou dan deze avond de Vit K moeten slikken en pas morgen is de poli weer bereikbaar ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou denken dat er inderdaad een foutje in het spel is. Marcoumar is een coumarinederivaat en dus kan de werking ervan tegengegaan worden door de vitamine K. De ascal en persantin zijn thrombocytenaggregatieremmers; die werken op totaal andere wijze. De werking van ascal en persantin is niet tegen te gaan, zeker niet met vitamine K. Het lastige is nu dat het innemen van de vitamine K ook niet geheel zonder consequenties is. De kans op thrombose neemt daardoor toe; de ascal en persantin beschermen daar niét tegen. Mijn advies zou zijn de vitamine K niet te nemen, die heeft immers alleen maar negatieve effecten. Ook zou ik de ascal en persantin even niét nemen. De werking is zodanig dat dat veilig kan en deze moeten meestal een aantal dagen voor zo'n ingreep al gestopt worden. Overleg dan morgen met de poli. Geef bij dat overleg ook duidelijk je medicatie door; het lijkt erop dat ze een verkeerde lijst gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100