Waarom wordt bij ablatio retinae zwavelhexafluoride als gas gebruikt om het netvlies op zijn plaats te houden en niet gewoon lucht?

9 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
9 jaar geleden
Geen idee. Ik sta ervan te kijken dat dat zo is. Wordt SF6 *altijd* gebruikt bij dergelijke ingrepen, of alleen in bepaalde situaties of in bepaalde ziekenhuizen? Ik kan hooguit gokken dat zuurstof eiwitten zou kunnen oxideren, maar dan zou men ook het veel goedkopere stikstof kunnen gebruiken. Ik ga deze vraag volgen, want ik ben benieuwd naar de reden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een korte zoektoch op Internet, gecombineerd met wat eigen parate medische kennis, leverde een goede uitleg op. Die heb ik zojuist in een antwoord opgeschreven.

Het beste antwoord

Na een operatie moet het netvlies gedurende enige tijd op zijn plaats worden gehouden. Dat is nodig om het goed te laten vastgroeien, om zo de schade te herstellen die is ontstaan door de netvliesloslating en door de operatie.

Zwavelhexafluoride (SF6) is daar heel geschikt voor. Het verdubbelt namelijk in volume gedurende de eerste 36 uur na het inbrengen. Op die manier ontstaat een soort "drukverband" rond de geopereerde plek.

SF6 heeft de prettige eigenschap dat het daarna heel geleidelijk oplost en vervolgens door het lichaam wordt afgevoerd; dit gebeurt in de 10 tot 14 dagen na de operatie. Siliconenolie, dat ook wel werd gebruikt voor dit doel, wordt bijvoorbeeld niet afgevoerd, zodat een tweede operatie nodig is om de ingebrachte siliconenolie te verwijderen. De fysische eigenschappen van SF6 zorgen ervoor dat die tweede operatie niet nodig is.

Een derde prettige eigenschap van SF6 is dat het nauwelijk invloed heeft op de brekingsindex van het glasachtig lichaam in de oogbol. Je kunt dus in die eerste 10 tot 14 dagen na de operatie direct weer redelijk scherp zien, zonder allerlei vreemde vervormingen. Dit is natuurlijk fijn voor de patiënt. Daarnaast kan, juist door het vrijwel onvervormde zicht, direct worden beoordeeld welk resultaat de ingreep heeft gehad op het zicht van de patiënt.

9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Aha. Een prachtig antwoord, dat veel verklaart. Alleen de laatste alinea kan niet goed zijn, wat betreft het gas en de brekingsindex van het glasachtig lichaam. Want bij deze ingreep (vitrectomie) wordt het glasachtig lichaam steeds eerst verwijderd. En dat betekent dat de patiënt de eerste weken juist helemaal niets ziet. Pas als het gas geabsorbeerd is keert het zicht terug.
Cryofiel
9 jaar geleden
Oh, toch is dat wat ik ervan had begrepen. Kan het zijn dat het glasachtig lichaam niet altijd wordt verwijderd, en dat jouw opmerking alleen geldt wanneer dat wel wordt gedaan?
escape
9 jaar geleden
Nee, onmogelijk. Om het gescheurde netvlies te kunnen repareren moet het oog eerst 'leeg' zijn en een tamponade (gasbel) past alleen maar zonder glasachtig lichaam.