Hoe reken je uit hoe lang je roaccutane moet slikken?

Roaccutane is een medicijn tegen acne. Mijn dermatoloog zei dat ik nog ongeveer 1,5 maanden moet slikken, maar ik wil het wel zeker weten. Ze is namelijk best wel chaotisch.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik slik roaccutane (isotretinoine) sinds 17 oktober. Ik begon met 40 mg per dag en ik slik sinds 24 december 30 mg per dag. Mijn gewicht ligt rond de 63/65 kg. Is er een formule om dit uit te rekenen? Ik heb ergens gelezen dat je een bepaald aantal mg per lichaams kg moet hebben, zodat je acne niet meer terug komt.

Mijn dermatoloog is best wel chaotisch en dat is dan ook mijn voornaamste reden dat ik dit hier op goeie vraag vraag.

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
30.5K

Het beste antwoord

Roaccutane is wat dat betreft een beetje een vreemd middel. Voor de meeste medicijnen bestaan voor volwassenen vaste doseringen; bij roaccutane is dat niet het geval; bij elke patient moet de dosering berekend worden aan de hand van het gewicht. Ook geldt voor de meeste medicijnen dat het effect afhankelijk is van de dosering; voor roaccutane geldt dat het effect met name afhankelijk is van de hoeveelheid die je in totaal al geslikt hebt.

Maar goed; Roaccutane wordt gegeven in een dosering van 0,5-1mg per kilogram lichaamsgewicht. Als we bij jou dan uitgaan van een gewicht van 64kg, dan komen we dus op een dosering van 32 tot 64 mg per dag. Je zit met die 30mg per dag dus echt aan de ondergrens van de benodigde dosering. Is er een reden waarom je zo'n lage dosering hebt?

Zoals gezegd moet je Roaccutane slikken totdat je een zekere totale hoeveelheid hebt ingenomen. De cumulatieve dosering moet 120-150mg per kilogram lichaamsgewicht zijn. Weer uitgaande van een gewicht van 64kg komt dat op een cumulatieve dosering van minimaal 120 x 64 = 7680 mg en maximaal 150 x 64 = 9600mg.
Aangezien je 30mg per dag slikt moet je daar dan dus minimaal 7680/30 = 256 dagen (= 36 weken en 4 dagen) en maximaal 9600/30 = 320 dagen (= 45weken en 5 dagen) mee doorgaan.

Je hebt nu in totaal 197 dagen de roaccutane genomen. Dat is dus een cummulatieve dosis van 197 x 30 + (7 x 10) = 5980mg. Minimaal zou je dan dus nog 7680 - 5980 = 1700mg moeten slikken; met 30mg per dag duurt dat 1700/30 = 57 dagen (= 8 weken en een dag). Maximaal zou je dan nog (9600-5980) / 30 = 121 dagen (= 17 weken en 2 dagen) moeten slikken.
De schatting van de dermatoloog is dus aan de krappe kant. Na de zes weken die de dermatoloog noemde zou je uitkomen op een cumulatieve dosis van 42 dagen x 30mg per dag + 5980 al geslikte = 7240 mg. Je komt dan dus uit onder de minimaal geadviseerde cumulatieve dosering.

Zou de dermatoloog misschien uitgaan van een lager lichaamsgewicht?
Als de dermatoloog een hogere dosering had gegeven, bijvoorbeeld 2x daags 30mg, dan had hij nog steeds binnen de normale doseringen gezeten en zou je na ongeveer 20 weken op de goede cumulatieve dosis hebben gezeten; ook netjes binnen de geadviseerde termijn...
Nogmaals: is er een reden voor de lage dosering?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vind het namelijk erg belangrijk om er zeker van te zijn dat ik genoeg van het medicijn heb ingenomen, anders zou het namelijk zonde zijn.. Ik had als bijwerking van het medicijn last van rugpijn en er werd toen geadviseerd om de dosering te verlagen naar 30 mg. Ik heb dus eerst een tijdje 40 mg per dag ingenomen. Als ik die 40 mg meeneem in de berekening kom ik hierop uit:
- 69 dagen 40 mg = 69x40= 2760 mg
- minimaal volgens jouw berekening 7680 mg
-7680-2760= 4920 mg
-4920/30= 164 (het aantal dagen dat ik 30 mg nog minimaal moet slikken) Ik slik vandaag al 198 dagen Roaccutane en daarvan dus 69 dagen 40 mg. Dit houdt in dat ik op dit moment 198-69= 129 dagen 30 mg slik. Al met al komt het erop neer dat ik minimaal nog 164-129=35 dagen Roaccutane moet slikken. Denk je dat het handig is om het medicijn nog een aantal dagen langer in te nemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik dacht dat je van 17 oktober tot 24 oktober de 40mg gebruikte; ik zie nu dat er 24 december staat. Leesfoutje van mijn kant. De getallen worden dan inderdaad wat anders, maar als ik zo naar je reactie kijk is de strekking wel overgekomen. Na die 35 dagen zit je echt aan de minimum cumulatieve dosis van 120mg per kg lichaamsgewicht. Of dat voldoende is is door mij niet aan te geven. Roaccutane is een middel dat de nodige bijwerkingen kent, zoals je zelf dus ondervonden hebt. Ik denk dan dat je maar beter een zo laag mogelijke dosis kan nemen. Belangrijk onderdeel van de afweging of je nog doorgaat is natuurlijk ook het effect van de behandeling; ik kan die niet zien en bovendien kan alleen jij inschatten of je er tevreden mee bent.
Wel is het goed om te weten, dat je nog de nodige speelruimte hebt. Wel zou ik adviseren om niet op eigen houtje zo'n behandeling voort te zetten, maar altijd in overleg met je dermatoloog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg bedankt voor je nuttige reactie! Ik heb er veel aan.
Ik heb tegenwoordig een gave huid en nergens meer last van, dus ik zal het even met mijn dermatoloog bespreken en de kuur dan na minimaal 35 dagen eindigen.