Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom schrijven artsen een statine voor waarvan bekend is dat deze kans op diabetes-2 type verhoogt?

Ongewild, maar belast met familiaire hypercholesterolemie, slik ik naast Ezetrol dagelijks 40 mg Simvastatine.
Al met al nu een jaar of 20 (eerder Zocor).

Na de menopauze en als gevolg van meerdere fysieke aandoeningen/beperkingen , ben ik fors aangekomen en hoe erg ik er ook van baal; ik krijg er niet(s) aan kg's meer af.... (overgewicht en geen beweging immers ook meer kans op diabetes-2?)

Eet behoorlijk bewust (volkoren, zaden/noten/rauwkost, 300-350 gr porties beetgare groenten, roggebrood, 1-2 stukken fruit meestal, niet veel, snoep zelden, kook bijna alles zelf en niet overmatig.
Rook en drink geen alcohol.

O.a hier http://medischcontact.artsennet.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/132766/sterke-statines-meer-kans-op-diabetes.htm is na onderzoeken duidelijk dat deze medicatie ook zorgt voor meer kans op diabetes-2 , en maand geleden bij controle HA bleek nuchter glucose ook iets te hoog, meen 6.6 .

Wat is nu wijsheid?
Recept gaat naar apotheek, en die mag van de zorgverzekering alleen Simvastatine vergoeden...
Maar stel dat diabetes hier door zou zetten en er komen nog meer pillen, met alle bijverschijnselen en risico's op andere ziekten die voor de zorgverzekeraar VEEL maar gaan kosten....

Wat is dan nog het NUT van deze medicatie van statines? Zijn er betere alternatieven?

Weet jij het antwoord?

/2500

statines verlagen de kans op h&vz dusdanig veel dat de concensus is dat de verhoogde kans op DM ondergeschikt is. Dat is de mening van cardiologen NL icm NZA. Als jij die mening van hen deelt, dan blijf je het slikken. Deel je die mening niet, dan stop je, of je zorgt ervoor dat je een andere chol-verlager krijgt voorgeschreven. (ja dat kan). succes met je keuze!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100