Wordt je sneller ziek als je medicijnen slikt omdat je een donororgaan hebt?

Ontvangers van donororganen moeten hun hele verdere leven medicijnen slikken, zodat hun donororgaan niet wordt afgestoten. Het immuunsysteem wordt dus verzwakt, maar raak je hier dan sneller ziek van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt ook een hele lijst adviezen mee, na een transplantatie. Daar staat op vermeld hoe je je leven aan moet passen aan de medicijnen en je nieuwe orgaan. De meeste mensen die deze kans gehad hebben, zullen alles doen om gezond te blijven en zich aan de regels houden. Uitzonderingen daar gelaten. Je moet ook veel sneller een arts waarschuwen, dan mensen zonder getransplanteerd orgaan.

Antwoorden (1)

Ja,:Het zwakke punt van elke transplantatie is de grotere vatbaarheid voor infecties, een gevolg van de medicatie die de patiënt moet nemen. Deze zogenaamde immunosuppressiva onderdrukken het afweersysteem om te voorkomen dat dit het donororgaan als een vreemde indringer aanvalt. Zonder de immunosuppressiva zou het orgaan binnen de kortste keren worden afgestoten. Maar door zijn verzwakte immuunsysteem heeft de patiënt ook minder verweer tegen infecties.
'Om het infectiegevaar te beperken moet de patiënt zich houden aan een aantal hygiënische maatregelen', legt Ysebaert uit. 'Hij moet bijvoorbeeld goed opletten met wat hij eet - bijvoorbeeld geen broodje américain -, contact met zieke mensen vermijden en zijn gebit nauwgezet verzorgen. Huisdieren kunnen nog, zolang ze uit de keuken, de badkamer en de slaapkamer worden geweerd. Ook reizen raden we zeker niet af, al kiezen transplantatiepatiënten best voor landen met een voldoende hoog hygiënisch peil.'
fremar