Hoe komt het dat "Nabumetone" (ontstekingremmer) minder bijwerkingen heeft dan andere NSAID's?

Mijn opa kampt hoogstwaarschijnlijk met artrose en heeft eerst een tijdje de normale NSAID's gebruikt maar omdat het niet hielp kreeg hij onlangs van de huisarts een medicijn dat "Gambaran" noemt.

Wat mij verbaasde is dat hij in één keer een hoge dosis moet slikken, namelijk 1000mg (2 x 500mg).

Naar verluid lees ik hier en daar dat deze ontstekingremmer minder bijwerkingen zou hebben dan de gewone NSAID's, weet iemand hoe dit komt?

Desondanks moet mij opa wel nog steeds een maagbeschermer erbij slikken...

Ik ben dus benieuwd hoe het komt dat deze ontstekingremmer minder bijwerkingen heeft dan de andere NSAID's en of er andere risico's aan verbonden zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nabumetone heeft een soortgelijk bijwerkingenprofiel als de andere NSAID's.

Het beste antwoord

Nabumetone valt gewoon onder de NSAID's en heeft minstens zoveel bijwerkingen. De arts zal er wel een goede reden voor gehad hebben je opa dit medicijn voor te schrijven in deze dosering, overigens is deze dosering niet abnormaal hoog, in verhouding tot de andere NSAID's, waar deze dosering ook niet ongewoon is.
Bij Nabumetone komen ook vervelende bijwerkingen voor zoals: maagklachten, opgezwollen lichaamsdelen, hartklachten, droge mond, diarree enzovoort. Ook dit geneesmiddel is niet zonder gevaar. Stel je vragen over geneesmiddelen bij voorkeur aan de arts of apotheker, die kent de medische geschiedenis van de persoon waaraan ze voorgeschreven worden en kunnen je beter en duidelijker antwoord geven op de vraag, waarom dit voor deze persoon.