ritalin over de datum nog te gebruiken ?

3 jaar terug had ik ritalin op recept, ik heb van die tijd nog een doosje liggen, ik wil het weer af en toe gebruiken als ik mijn concentratie bij een project moet houden,

Alleen het doosje wat ik heb liggen is 1 jaar en 3 maanden over de datum,
Ik heb geen zin om weer helemaal een nieuw recept te geen halen.

Is het gevaarlijk om Ritalin 1 jaar over de datum nog te gebruiken, of is alleen de potentie mogelijk wat minder geworden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
53.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de gebruiksaanwijzing staat duidelijk dat je dit niet moet doen. Neem contact op met je apotheker deze kan je meer informatie verstrekken.
http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers/informatie/ritalin-bijsluiter.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na een tijd geen retalin in ene af en toe wel is zeer af te raden. En het wert ook niet na ene x. Als je terug denkt aan toen je net begon zal je dat zelf ook herinneren. Dat je lange tijd moest wennen voor het goed werkte. En er staat niet voor niets een datum op, of het werkt niet meer of je wordt er dood ziek van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je geen last van een herfstdip? Neem anders vitamine D pillen dat helpt voor deze tijd van het jaar :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de adviezen, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nu wel. @vrouwe70: Ritalin werkt juist goed bij incidenteel gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan je vragen bij je apotheker. Zij kunnen in hun computer zien hoe lang je medicijnen nog kan nemen indien de datum al verstreken is.

Antwoorden (5)

Medicijnen die over de Exp.datum heen zijn zou ik niet meer gebruiken. Na 3 jaar zonder ritalin gebruik zou ik er al helemaal niet meer aan beginnen!
En zeker niet met als reden om je incidentele concentratieverlies, wat iedereen wel een keer heeft, tegen te gaan.

Er zijn genoeg alternatieven/ natuurlijke 'middelen' te bedenken om je concentratie te verhogen. Even een blokje rond, frisse neus halen, enz...

Succes met je project.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ met een onbeperkte versheidsdatum ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha... dank je!
De THT heeft een zeer ruime veiligheidsmarge.

Een ronde langs de verschillende drugsforums:
-de werkzame stof is stabiel
-blijft 5 jaar goed
-verliest uiteindelijk zijn werking
-geen gevaarlijke veranderingen

Deze informatie is over het algemeen redelijk betrouwbaar, het is natuurlijk geen officiële informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Nee, je mag het dan niet gebruiken, want dan kunnen er levensbedreigende bijwerkingen tellen. Ik adviseer je het gelijk weg te gooien en naam op doos door testrepen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is wellicht jouw persoonlijke mening maar ze strookt niet met het daadwerkelijke effect vanwege het gebruik van dit product na de vervaldatum. Dus helaas ik ben de 2e die jou met een neerwaarst duimpje beloont ;-) Toch wens ik jou een hele fijne dag toe!!!
De houdbaarheid medicijnen en tot wanneer ze gebruikt kunnen worden zonder risico voor de gezondheid varieërt onderling sterk tussen diverse medicijnen.
Op iedere verpakking van medicijnen staat een zogenaamde vervaldatum vermeld: deze datum dient nóóit overschreden te worden.
Medicatie dat over de datum is mag niet met het gewone afval worden weggegooid, men dient deze in te leveren bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het zelf ook gehad, en ik zou het niet meer gebruiken als het over de datum is. Je hebt ook goede alternatieven. (als het voor rust in je hoofd is of concentratie dan kan je het gebruiken, is plantaardig, kijk bij de bron)