Wat is het doel van een placebo?

Waarom zou je dat geven aan iemand, het doet toch niets?

10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk doet het iets. Misschien niet bij iedereen, maar bij een groot deel van de mensen werken ze wel prima. De kracht van suggestie is groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik mijn man nu een bakje koffie geef, en ik zeg erbij 'ik heb het koffieapparaat gereinigd, maar heb het wel goed doorgespoeld, hoor" weet ik dat ik na een minuut te horen krijg; "mmmm, vind er toch een raar smaakje aanzitten". Ik haal vaak zo' n grapje uit en het is zo makkelijk. Je laat mensen denken dat ze iets zouden moeten proeven, voelen of denken door een bepaalde suggestie, en hoppa...
Cryofiel
10 jaar geleden
De kracht van placebo's (of eigenlijk: van de menselijke psyche) is zelfs zo sterk dat placebo's werken als de patiënt *weet* dat hij een placebo krijgt. Dit is daadwerkelijk geprobeerd. Mensen die bij een arts kwamen met reële klachten, kregen een placebo. Dat mag niet van de medische ethiek, maar in dit geval vertelde de arts er eerlijk bij dat hij een placebo voorschreef: "Meneer, ik schrijf u een placebo voor. Weet u wat dat is? Inderdaad, dat is een onwerkzame pil, er zit echt geen enkele werkzame stof in. Maar door de suggestie die ervan uitgaat, zullen uw klachten toch verminderen." En inderdaad, de arts had gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.nrc.nl/nieuws/2010/12/23/ook-placebo-effect-als-bekend-is-dat-pil-nep-is/

Het beste antwoord

Placebo,s worden niet vaak meer gegeven, maar het doel ervan is dat mensen zich beter gaan voelen, en dat lukt dan ook vaak. Elk medicijn of elke behandeling, ook onzinnige, hebben een zeker effect bij sommige klachten, zoals hoofdpijn of stressklachten. Men verwacht een positief effect van de behandeling, is blij dat die behandeling gegeven wordt, en wacht met optimisme de resultaten af. Alleen dit al veroorzaakt in veel gevallen, voor verbetering,tot wel 40 procent ( afhankelijk van de kwaal) . In een heel enkel geval, kan het beter zijn placebopillen mee te geven in plaats van echte pillen, omdat die echte pillen eerder kwaad dan goed doen voor de betrokkene. Zeker indien betrokkene verwacht dat hij pillen krijgt, dat graag wil, en denkt dat hij zich daarvan beter voelt, is er een goede kans dat ze daadwerkelijk helpen, zeker ook bij klachten die min of meer ingebeeld zijn. Eigenlijk is het geven van placebo,s niet erg ethisch. Rondom het verstrekken ervan is menig discussie gevoerd. Bij mijn weten komt het gebruik er van in Nederland niet vaak meer voor.
Als je op Google zoekt naar placebo effect , dan zal je veel interessante artikelen vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Placebo's worden nu niet zomaar op de manier die jij denkt gebruikt. Ik denk dat je daar goed last van hebt als volwassenen er achter komen dat ze dat kregen. Ze worden gebruikt bij onderzoek omdat gewoon is aangetoond dat placebo's ALTIJD iets effect hebben en als je wilt onderzoeken of medicijn X helpt bij migraine moet je dus ook een controlegroep hebben die dat medicijn niet neemt. Om het placebo-effect vóór te zijn (in hoeverre werkt dat medicijn zelf) geef je dus ook een groep mensen dat placebo.

Verder zitten er placebo-tabletten in sommige anticonceptiepillen omdat veel vrouwen het lastig vinden om een x aantal dagen de pil te slikken en dan weer een x aantal dagen niet en dan weer wel. Ze slikken dus elke dag wat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zijn mensen die met een klacht bij de dokter komen en ook in die klacht geloven als de dokter ze verteld dat ze niks hebben of het allemaal wel meevalt zijn ze daar niet te vrede mee en willen toch iets hebben voor de klacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doelen van placebo's zijn inderdaad kracht van gedachten, 'ik krijg een pil die mij beter maakt' en zo stimuleer je dus het zelfgenezende vermogen van de mens. Daarnaast is bekend dat veel mensen een arts pas goed vinden als ze met een recept de deur uit gaan, krijgen ze een placebo komen ze niet meer terug, krijgen ze niks, komen ze vaker terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger had je echte placebo-pillen (in heftige kleuren; knalrood etc). Momenteel kun je als arts geen placebo voorschrijven. Placebo (meestal een pil met alleen de basisstoffen om een pil vorm en kleur te geven) wordt in wetenschappelijk onderzoek nog wel gebruikt. Het mooiste onderzoek is 'dubbel-blind' zo weet de dokter niet welk middel je krijgt en de patient ook niet waardoor je te verwachten effecten bij de dokter en de patient wegstreept. In een ziekenhuis wordt soms (alleen voorafgaand aan het echte medicijn) gewoon water met een spuitje in een infuus gespoten als men de kracht van suggestie op de proef wil stellen.
Overigens is er een goede gedachte achter het 'placebo-effect'. De diverse verwachtingscentra en -mechanisme van ons brein laten je al een deel verlichting van de klachten ervaren. Ook bij gebruik van echte medicijnen speelt het placebo-effect een rol. Neem paracetamol bijvoorbeeld. De duur tot maximale werking is 30 tot 120 minuten. Vele mensen ervaren al eerder verlichting van de pijnklachten.