Zijn mineola's slecht bij medicijn gebruik?

omdat de mineola een kruising is tussen mandarijn en grapefruit, en grapefruit wordt afgeraden bij medicijngebruik, is mijn vraag heeft de mineola deze grapefruit eigenschap meegekregen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mineola is een kruising tussen manderijn en sinaasappel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een hybride tussen een mandarijn (Citrus reticulata) en een pomelo (Citrus ×grandis) of grapefruit (Citrus ×paradisi). De vrucht is mogelijk al zo'n 3.500 jaar geleden in Zuidoost-Azië ontstaan door kruisbestuiving.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tangelo

Het beste antwoord

Mineola's vallen onder de categorie 'tangelo's', een soort citrusvruchten.

Uit onderzoek door het Amerikaanse ministerie van landbouw is tot nu toe gebleken dat in tegenstelling tot bij de grapefruit, interacties met statines (cholesterolmedicijnen) niet waarschijnlijk zijn in tangelo's, ondanks het feit dat de vrucht een kruising is tussen een pomelo of grapefruit en een mandarijn. Blijkbaar komen de furocoumarinen (groep chemische verbindingen) in tangelos niet tot uitdrukking.

Ik weet niet hoe het zit bij andere medicijnen, maar met statines is het dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mineola’s horen tot dezelfde familie
als grapefruit, net als pomelo’s,
tangelo’s, orlando’s en ugli’s. Op dit
moment is nog niet goed bekend
of deze vruchten dezelfde effecten
hebben als grapefruit. Het advies is
dan ook om deze vruchten voorlopig
niet te combineren met simvastatine
en atorvastatine.