kan ik aan antibiotica komen zonder doktersrecept?

bestaat er ook een natuurlijke antibioticum? heb wel es gehoord dat ze paarden beschimmelt brood gaven ( penneceline) werkt dit ook voor mensen?

Toegevoegd na 26 minuten:
wil namelijk graag anti-biotica toevoegen aan m'n survival/overleving rugzakje.
Ook heb es gehoord over anti-biotica wat ze toevoegen in een vissenkom, maar niks
kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31K
Ritsuka
10 jaar geleden
daar moet je echt niet zomaar aan beginnen hoor, want een antibiotica word specifiek voorgeschreven voor een bepaald doel

Het beste antwoord

In Nederland zijn geen antibiotica voor menselijk gebruik te verkrijgen zonder recept van een arts.
Er bestaan wel natuurlijke antibiotica, maar die zijn niet in een geschikte toedieningsvorm of sterkte verkrijgbaar, en anders zijn ze ongeschikt voor inname door de mens.

Het is me trouwens eerlijk gezegd een raadsel waarom je antibiotica zou willen toevoegen aan een survivalrugzakje. Desinfecteermiddelen (Betadine, alcohol, Dettol, etc.) zijn zeker nuttig in een survivalrugzakje, maar dat zijn geen antibiotica. Antibiotica werken nooit tegen alle soorten bacteriën, dus als je een infectie hebt weet je niet welk antibioticum je moet kiezen. Desinfecteermiddelen werken daarentegen redelijk universeel en kun je prima gebruiken om je huid of iets anders te ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
voorkomen is beter dan genezen, idd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar misschien is het wel handig als je bijv vervuilt water hebt gedronken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet echt. Water dat veel bacteriën bevat maakt je niet zozeer ziek doordat bacteriën een infectie veroorzaken in je lichaam, maar vooral doordat ze schadelijke stoffen produceren. En daartegen helpen antibiotica niet. Bovendien, als ze al een maag-darminfectie of iets dergelijks veroorzaken: je weet niet welk antibioticum je moet kiezen. Je weet ook niet bij voorbaat of je van vervuild water ziek wordt. Beter zoek je naar manieren om geen vervuild water te hoeven drinken of naar manieren om water te zuiveren (zuiveringstabletten, filters, etc.).

Andere antwoorden (3)

Nee, voor antibiotica is echt een doktersrecept nodig. Dat is in ieder geval zo in Nederland, maar ik denk ook in België.

Het klopt dat sommige schimmels antibiotica afscheiden; zo is penicilline immers eenntdekt. De hoeveelheid die zij uitscheiden is echter zo laag, dat er zeer grote hoeveelheden van de schimmel opgegeten moeten worden. Bovendien gaat het dan om dezelfde stof als wanneer je penicilline van een arts krijgt, dus waarom dan niet gewoon via de normale weg?
Antibiotica zijn overigens een zeer diverse groep stoffen. Niet elk antibioticum is werkzaam bij iedere infectie.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen stofjes te krijgen zijn die bacteriën doden. Denk bijvoorbeeld aan handalcohol of chloorhexidine. Dit zijn echter geen antibiotica.

Ik raad u toch aan om (als u mogelijk een infectie heeft) naar een arts te gaan. Dan wordt er tenminste gekeken of er een antibioticum nodig is en eventueel welke.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu na je aanvulling: ik zie niet in wat antibiotica zouden toevoegen aan een survival pakket. Als je ergens een infectie oploopt dan moet je eerst kunnen bepalen of het een bacteriële infectie is. Bij een wondinfectie kan je dat zelf nog wel leren, maar het lijkt me handiger om die juist te voorkomen. Dat doe je met desinfecterende middelen als alcohol, chloorhexidine of jodium, niet met antibiotica. Ongetwijfeld zijn antibiotica illegaal trouwens wel te krijgen, maar het zijn echt geen snoepjes.
ook al zou je zo antibiotica kunnen kopen , er zijn vele soorten
Dus dan heb je de vraag ,welke heb je nodig ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koud kunstje via internet even googlen en je komt op een site waar je ze kunt bestellen met wat info over de kwalen waar ze geschikt voor zijn. Doxycycline is wel populair, omdat je het ook als malaria profylaxe kunt gebruiken. Niet geschikt voor vrouwen laat in de zwangerschap en voor kleine kinderen. De dosering is wel belangrijk, daarom worden deze middelen normaal gesproken alleen op recept gegeven. Ook zonlicht en tetracyclines zijn niet zo een goede combinatie daarom is het wel belangrijk dat je goed overweegt welk antibioticum je gebruikt en dat kun je goed aan een arts overlaten. Als je naar de tropen gaat zullen artsen wel bereid zijn je een tetracycline voor te schrijven als profylaxe voor malaria.