Als ik 2 uur geleden 10 mg oxzazepam heb genomen kan ik nu 2 glazen wijn drinken?

Is dat veilig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.8K

Het beste antwoord

In de bijsluiter zal staan dat je moet "oppassen met alcohol", of dat je geen alcohol mag drinken als je dit middel gebruikt.

De reden voor die waarschuwing is dat zowel alcohol als oxazepam inwerken op het centraal zenuwstelsel. Het onderdrukt je reactievermogen, werkt wat versuffend, maakt je slaperig en moe, en je kunt soms merken dat het wat spierverslappend werkt doordat je minder vast op je benen staat. Al deze effecten kun je krijgen van zowel alcohol als van oxazepam. Het versterkt elkaars effect dus. Zowel de gewenste werking (bijvoorbeeld makkelijker kunnen slapen, meer ontspannen en minder angstig zijn) als minder gewenste werking (onzeker lopen, slap voelen, minder helder kunnen denken, moe en suffig zijn) van beide middelen zal dus versterkt worden.

Nu zijn er genoeg mensen die regelmatig medicijnen nemen die het centraal zenuwstelsel onderdrukken, en de toch af en toe prima een wijntje kunnen drinken. Als je bijvoorbeeld al langere tijd elke dag dezelfde dosering gebruikt van een bepaald middel en je hebt geen last van bijwerkingen, dan kun je in de meeste gevallen best eens proberen hoe je reageert op alcohol in combinatie met dat middel.

Als je vandaag oxazepam voor het eerst slikt, of het voor één van de eerste keren, dan zou ik daar geen alcohol bij gaan drinken - en al helemaal geen twee glazen. Als je het met enige regelmaat gebruikt en je weet hoe je op het middel reageert en je hebt er geen bijwerkingen of extreme sufheid van, dan zou je best een keer kunnen proberen hoe je reageert op drank. Begin dan echter niet met twee glazen tegelijk. Begin bijvoorbeeld met een half glas en drink de rest van de avond niet meer. Als dat goed gaat, probeer je de keer daarop een heel glas. Of vandaag de juiste dag is om voor het eerst alcohol te proberen in combinatie met dit middel, vraag ik me alleen ernstig af: het is erg warm en dan kan alcohol nog wel eens wat heftiger binnenkomen dan anders. Wil je het toch proberen omdat je inmiddels weet hoe je op de oxazepam reageert, zorg dan dat je wat hebt gegeten en begin dus zeker niet met twee glazen. Zorg voor alle zekerheid er ook voor dat je niet alleen naar huis gaat. Met de oxazepam mag je toch al geen autorijden, maar ga ook liever niet alleen fietsen de eerste keer dat je dit probeert. Als je erg depressief of angstig bent of andere aandoeningen hebt die kunnen verergeren door de combinatie van middelen, drink er dan niet bij. Twijfel je hierover, vraag dan eerst je arts wat die vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Drink bij voorkeur geen alcohol tijdens het gebruik van Oxazepam, alcohol versterkt de bijwerkingen die voorkomen bij het gebruik van Oxazepam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol en medicijnen zijn absoluut geen goede combinatie. Je moet het een niet nemen terwijl het ander nog niet is uitgewerkt in je lichaam.

Het kan elkaar beinvloeden: het kan versterken of elkaar tegenwerken.

Wijn - of ander alcohol - kan lekker zijn, maar als je medicijnen nodig hebt, lijkt me dat toch belangrijker.