Wat is jullie ervaring met het afbouwen van een lage dosering seroquel (quetiapine)?

Ik zou vandaag beginnen met het innemen van 25mg (p.d.) seroquel (quetiapine). Als dat goed zou gaan zou ik daar volgende week nog 25mg bij gaan slikken. Maar nu lees ik echter in de bijsluiter en op diverse apotheek-sites dat je redelijk veel last kan krijgen van ontwenningsverschijnselen (slapeloosheid, misselijkheid, diarree e.tc.) wanneer je het gaat afbouwen, en dat deze verschijnselen nog weken kunnen duren ook! Als dat echt zo is - ook bij een lage dosis - dan zit ik daar niet echt op te wachten en begin ik er liever niet aan!
Mijn vraag is dus: gelden deze ontwenningsverschijnselen alleen voor hoge doseringen en merk je er bij een lage dosering zoals 25mg of 50mg niet zoveel van? Heeft iemand daar ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
45.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij al dit soort dingen heb je - soms forse - ontwenningsverschijnselen. Deze zijn bij de één erger dan bij de ander.
Doorgaans begin je niet 'zomaar' met dit soort medicijnen, dat zal bij jou niet anders zijn. Vaak is er niet de optie om er dan maar niet aan te beginnen, je hebt waarschijnlijk toch een medicijn nodig.
Sterkte er mee!
aanscharius
een jaar geleden
Hallo,
Ik neem 20 jaar seroquel, begonnen met 200 daarna 400, dan terug naar 200, gedurende een paar jaar, dan 100 een paar jaar , en dit jaar heb ik afgebouwd, en zit ik op 25. Ik neem dit in combinatie met sedistress, dormonoct en effexor. Tijdens de zwaarste periodes zat ik boven alle maxima.
Nu ben ik sinds een paar dagen gestopt met sereoquel. Het gevolg is uiteraard slapeloze nachten (4 uur slaap ongeveer, daarna wel weer inslapen na wakker liggen, een totaal van ongeveer 7 uur slaap, mét dormonoct én sedistress) Ik vermoed dat het goed komt, mijn moraal is niet anders dan anders, en ik ben overdag wel fitter, niettegenstaande ik minder slaap. Ik krijg nu, na 4 dagen wel erg veel jeuk. Dat is geen toeval, ik las er al over. Dus seroquel afbouwen lukt, met effexor is dat een heel ander verhaal. Seroquel stoppen lukt ook. vrg
Johan

Het beste antwoord

Seroquel is een heel fijn medicijn, het is het eerste medicijn waardoor ik echt totale rust ervaarde na een heleboel andere medicatie geprobeerd te hebben.
Door omstandigheden is mijn dosering van 2 maal daags 50 mg. verhoogd.
Door omstandigheden waardoor ik erg veel last van angsten kreeg en mijn onrust extreem toe is genomen is in overleg met de arts de Seroquel verhoogd.
Ik heb langere tijd een wat hogere dosering Seroquel gebruikt en nu ben ik bezig met afbouwen van de Seroquel en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit erg heftig vind ( erg lasts van ontwenningsverschijnselen) dit heeft bij mij zeker 2,5 week aangehouden inmiddels heb ik nu het ergste achter de rug.
Ik heb ook een aantal Seroquel in een lage dosering gebruikt 2 maal daags 50 mg en ook in die periode heb ik de Seroquel eens af proberen te bouwen om te kijken of ik eventueel ook zonder medicijnen zou kunnen.
Ook bij deze lage dosering vond ik het minderen/ afbouwen van de Seroquel erg heftig qua ontwenningsverschijnselen.
Mijn conclusie is daarom ook : Seroquel is een top medicijn om rust in je hoofd te krijgen en daardoor beter te kunnen functioneren in het dagelijks leven.
Maar het afbouwen van de Seroquel is een hell.
dit is mijn persoonlijke ervaring, echter kan dit bij jou natuurlijk helemaal anders zijn.
Elk lichaam reageerd weer anders op medicijnen en wat bij de ene helpt kan bij de ander wel helemaal niet goed werken.
Mocht je zo twijfelen over de werking van Seroquel en vragen hebben over het afbouwen of stoppen met dit medicijn kun je er misschien eerst nog eens met je arts/psychiater over praten.
Ik heb echt heel veel aan de Seroquel gehad, het gaf mij de rust die andere medicijnen niet gaven maar het minderen/afbouwen van de seroquel heb ik persoonlijk als erg heftig ervaren zowel bij een lage dosering als bij een hogere dosering.
Maar dit is mijn persoonlijke ervaring misschien heb jij er wel veel minder last van.
Ik heb de Seroquel niet gekregen vanwege psychoses maar omdat ik een vorm van autisme heb en daardoor vaak erg onrustig in mijn hoofd/ lichaam ben.
Heel veel succes met het maken van je keuze.
Ik hoop dat het je lukt om een wel overwogen keuze te maken.
Maar wat je ook kiest... Veel medicijnen die als anti- psychotica worden voorgespreven geven in het begin bijwerkingen en zo ook met het stoppen van het medicijn zal je lichaam schreeuwen om het stofje dat het opeens niet meer krijgt.
Welk medicijn je ook hebt afbouwen/stoppen blijft moeilijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ontwenningsverschijnselen treden het meest ernstig op bij plotseling staken van quetiapine na langdurig gebruik van hoge doseringen. 50 mg quetiapine is geen hoge dosering en van langdurig gebruik is in jouw geval nog geen sprake.

Ontwenningssverschijnselen bij het stoppen met quetiapine kunnen vrijwel geheel worden voorkomen door quetiapine gedurende langere tijd af te bouwen (bijvoorbeeld gedurende 4 weken) (stop dus NOOIT in één keer en overleg afbouwen altijd met je behandelend arts; hij kan je daarin het beste begeleiden). Stel nu dat je tijdens het afbouwen toch last krijgt van onttrekkingsverschijnselen, dan kun je gewoon - in overleg - langzamer afbouwen.
In jouw geval (bij een lage dosering van 25 of 50 mg quetiapine) zullen ontwenningsverschijnselen bij rustig afbouwen dus relatief mild zijn of geheel ontbreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor iedereen verschillend, net als de werking en de bijwerkingen, dus niet te zeggen hoe dat voor jou zal zijn. Ik heb er veel kilo's bij gekregen destijds bijv en met afbouwen (van 1000 af) geen last gehad van ontwenningsverschijnselen. Meer bijwerkingen ook, maar op dat moment was het even nodig. Zorg dat je deskundige begeleiding hebt en zoek niet te veel op internet, daar word je helemaal dol van...