Krijg je bij de ene antibiotica eerder schimmelinfectie dan bij andere?

Het is weer zo ver, ik heb keelontsteking, morgenvroeg dus bezoekje brengen aan de huisarts.
Nu heb ik sws al 2x de antibiotica Broxil gehad tegen keelontsteking maar ik kreeg daar ook altijd last van een schimmelinfectie bij me vagina van.
Nu vraag ik me dus af of het zin heeft om morgen te vragen of ik een andere antibiotica krijgen kan.
Oftewel; heb je bij de ene antibiotica eerder kans op een schimmelinfectie dan bij een andere?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ai, vervelend. Als je hier geen antwoord krijgt gewoon even vragen aan de huisarts! Ik heb het wel bij een bepaalde antibiotica, en bij andere niet (andere dan jij noemt, nl. amoxicilline)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het ook vooral bij amoxicilline inderdaad. Gewoon vragen dus, het heeft altijd zin, je ziet wel wat het resultaat is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen is anders en zoals in de reacties al te lezen is zou het uit kunnen maken dus vraag het gewoon. Weet je wel zeker dat het een bacteriële keelontsteking is anders heeft antibiotica geen zin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je vagina insmeert met yoghurt (maakt niet uit welke) houd of breng je de zuurgraad op peil. Dan heb je ook minder snel last van schimmel want die krijgt dan minder snel kans zich te ontwikkelen.
Misschien een tip voor je. Je moet dat een 1-3x per dag doen gedurende maximaal een week of 2 en dan kun je er weel een hele tijd tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry maar wat een ouderwets fabeltje! http://www.vaginale-afscheiding.nl/tips.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me ook niet bepaald prettig om 2 week lang 3x per dag het met yoghurt in te smeren.. Bedankt voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik zit aan de amoxicilline.. Afwachten dus of ik er net als jullie op reageer.

Het beste antwoord

Probleem met antibiotica is, dat ze alle bacteriën in en op je lichaam doodmaken, althans alle bacteriën die gevoelig zijn voor het antibioticum in kwestie (broxil in jou geval) In de vagina leven een heleboel verschillende bacteriën, de vaginale flora. Deze hebben een positieve functie; ze beschermen onder andere tegen het uitgroeien van schimmels. Als de bacteriën dus doodgaan door een antibioticum, dan krijgen schimmels de kans om te gaan groeien.

Sommige antibiotica werken tegen heeft breed aantal soorten bacteriën, de zogenaamde "breed-spectrum antibiotica." Anderen werken slechts tegen een paar soorten bacteriën, de "smal-spectrum antibiotica." Het zal niet verbazen, dat de breed-spectrum antibiotica (zoals bijvoorbeeld amoxicilline) vaker de vaginale flora doden en dus vaker klachten van een vaginale schimmel geven, dan de smal-spectrum antibiotica. Broxil is al een smal-spectrum antibioticum.

Overigens is de mate waarop je vaginale flora reageert op de antibiotica dus ook afhankelijk van uit welke bacteriën die flora bestaat; dit verschilt per vrouw.

Dus elke antibioticum kan dit soort klachten geven, maar sommigen doen dat vaker dan anderen. Bovendien ligt het ook aan de specifieke flora van de vrouw of zij klachten krijgt en bij welk antibioticum.

Overigens kunt u naast een ander antibioticum er ook voor kiezen om de keelontsteking uit te zitten. Keelontsteking is een ziekte die vanzelf overgaat, ook zonder antibiotica. In verreweg de meeste gevallen gaat het om een virusinfectie, waarbij de antibiotica bovendien niets doen (behalve bijwerkingen geven). Wij zeggen wel, dat een keel ontsteking met antibiotica een week duurt, en zonder antibiotica 7 dagen.
Als dat geen optie is, dan lijkt mij azitromycine 1dd500mg of erytromycine 4dd500mg een keus. Uiteraard laat ik die beslissing aan u en uw huisarts over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Eigenlijk heb je me alles al verteld wat ik al wist, maar ben door me ziekte beetje een leek geworden dat ik alles weer vergeten ben geloof ik:P
Hoewel ik wel dacht dat Broxil een breed-spectrum was.. Zelf uitzieken ben ik niet zon grote fan van omdat ik door een chronische ziekte het ziek zijn er bij mij sws al heel erg in hakt en ik na de ziekte zelf nog altijd 2 week mag bijkomen van het ziek zijn. Dus liever zo snel mogelijk beter worden ookal scheelt met maar 2 dagen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, dat lijkt me volledig te begrijpen reden. Ik hoop, dat u dan iets heeft aan de andere antibiotica, die ik suggereerde. Helaas weten we dat pas als het geprobeerd is. Beterschap in ieder geval.

Andere antwoorden (2)

Iedereen reageert anders op elke soort antibiotica. Ik kreeg heel snel een schimmelinfectie van amoxicilline en toen ik daar achter kwam heb ik gewoon op een andere antibiotica gevraagd en daarna nooit meer last van gehad.

Dus ja, het KAN zijn dat jouw lichaam op de ene antibiotica reageert met een schimmelinfectie en bij de andere niet. Leg uit waarom je een andere wil proberen dan kan de huisarts er eentje uitzoeken waar de kans op een schimmelinfectie gemiddeld gezien kleiner is.

Het is niet zo dat iedereen bij Broxil sneller een schimmelinfectie krijgt dan bij een ander antibiotica maar het kan dus wel zo zijn dat jouw lichaam dat doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dat ook bij een bepaald soort antibiotica en die krijg ik dus niet meer, staat in de computer bij huisarts én apotheek. Het is gewoon ongezond om iets te krijgen waar je niet tegen kunt. Daarnaast is antibiotica sowieso nogal slecht en té makkelijk voorgeschreven. Er zijn alternatieven genoeg, maar dat is een ander onderwerp. Hoop dat je geen last hebt deze keer!