Werkt Norfloxacine 400 mg ook tegen nierbekken ontsteking en na hoeveel tijd moet je effect merken?

Als jede bijwerking leest van dit medicijn word je bijna bang om in te nemen. werkt dit medicijn ook tegen nierbekontsteking en na hoevel tijd moet je verbetering merken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het werkt er tegen onderste deel van de urinewegen (met inbegrip van ontsteking van de blaas; ontsteking van
het nierbekken; ontsteking van zowel de blaas als het nierbekken);
http://www.exmedica.nl/bijsluiter/norfloxacine/h29846 Hoelang verbetering?
Kun je beter even je apotheker vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom vraag je of het "ook" werkt bij een nierbekkenontsteking? Heb je het oorspronkelijk ergens anders voor voorgeschreven gekregen? Bel dan je huisarts, en ga niet zelf dokteren!

Antwoorden (2)

Ik denk dat alleen een arts hier een heel goed antwoord op kan geven. En de doktersassistent soms ook. Een belletje is zo gepleegd toch?
Straks heb je verschillende antwoorden en weet je nog niet wat je moet doen, en dit is te belangrijk om zo maar even iets te doen waarvan je niet zeker weet of het ook echt zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het middel wordt gebruikt bij nierbekken ontstekingen. Of het werkt, hangt af van de bacterie die jouw nierbekkenontsteking veroorzaakt, en eventuele resistentie. Ideaal is als eerst urine op kweek wordt gezet zodat duidelijk is voor welk antibioticum de bacterie gevoelig is. Soms is dat niet mogelijk bij een nierbekkenontsteking, omdat je zeker bij hoge koorts of ernstig ziek-zijn soms beter 'blind' kunt behandelen dan afwachten. Dan wordt een middel gekozen waarvan bekend is dat bepaalde bacteriën die vaak nierbekken ontstekingen veroorzaken, er gevoelig voor zijn. Of er wordt zo breed mogelijk behandeld.

Meestal merk je na 24-48 uur wel al verbetering, bijvoorbeeld omdat de koorts gaat zakken. Als je na 72 uur nog helemaal geen effect merkt, zal meestal de arts een ander middel voorschrijven.

Zover antibiotica gaat is norfloxacine geen bijzonder heftig middel, het wordt alleen gezien als reservemiddel en zal - als het goed is - alleen worden ingezet wanneer bepaalde andere (1e keus middelen) geen optie zijn of niet werken. Een nierbekkenontsteking is veel ernstiger dan de bijwerkingen die je van norfloxacine zult krijgen (echte uitzonderingen dan daargelaten, als je er allergisch voor bent moet je natuurlijk overleggen over een ander middel).

Ik vraag me alleen af waarom jij je afvraagt of het "ook" werkt voor een nierbekkenontsteking. Als je het middel oorspronkelijk ergens anders voor voorgeschreven hebt gekregen, en je nu een nierbekkenontsteking vermoed, moet je echt je huisarts bellen (inmiddels - vrijdag na 17.00 u - zal dat de huisartsenpost zijn) en niet zelf gaan dokteren!