Als je ibuprofen slikt bij beginnende menstruatiepijn, kan het dan zijn dat het langer duurt voordat de menstruatie doorbreekt?

Heeft ibuprofen daar invloed op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
52.5K

Antwoorden (4)

Er staat in de bijsluiter dat het medicijn als bijwerking stoornissen van de menstruatiecyclus kan veroorzaken. Dit gebeurt slechts heel zelden. Maar het is dus inderdaad mogelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 'stoornissen van de menstruatiecyclus' bedoelen ze wat anders. In dit geval staat de menstruatie al op het punt van beginnen, heb je dan buikpijn en slik je ibuprofen. Het gaat er dus om of ibuprofen het eerste bloedverlies nog iets kan uitstellen. Een verstoring van een hele CYCLUS, is dat niet.
Ibuprofen (en verwanten) wordt voorgeschreven bij een te sterke menstruatie, het vermindert dan niet alleen de pijn maar ook het totale bloedverlies kan 25%-30% minder worden. Ik kan nergens vinden of het een beginnende menstruatie kan uitstellen maar het doet dus wel degelijk wat en het kan zijn dat dit bij jou het effect is als je hier zo'n duidelijk verschil in voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou de menstruatie niet moeten uitstellen. Ibuprofen is een Prostaglandinesynthetaseremmer. Prostaglandine is een hormoon verwant aan progesteron (wat in de menstruatie zorgt voor initiele opbouw van het baarmoederslijmvlies; paradoxaal geeft het hormoon in hogeren en 'monofasische' doseringen juist enorme afname van het baarmoederslijmvlies, hierdoor werkt het als anticonceptivum; prikpil, Mirena etc). De remmer van prostaglandine wordt in verband gebracht met verminderd samentrekken van de baarmoeder tijdens de menstruatie, wat ook weer minder pijn geeft. Dus buiten het algemeen pijnstillend effect van ibuprofen. Door de aansturing van de geslachtscellen door het voorloperhormoon GnRH wordt bij voldoende opbouw van het slijmvlies na ongeveer 2 weken een dip veroorzaakt in de afgifte van oestrogeen en progesteron. Dit geeft aanleiding tot het afstoten van het baarmoederslijmvlies: de menstruatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring met Ibuprofen (altijd met een maagbeschermer te gebruiken) tijdens m'n menstruatie is dat ik ernstig veel bloed verloor. Een OB én een maandverband, maar nog binnen anderhalf uur doorlezen.

Ik heb amper pijn met ibuprofen, maar van bovenstaande horror, had ik toch écht m'n buik vol.

Nu deze maand tijdens m'n menstruatie gestart met Aleve Feminax. Wat een verademing.
Amper vloeien, geen pijn.
12 stuks kosten wel 4 euro, maar dat neem ik voor lief. Ik hoop dat ik m'n periodes zo mag blijven doorkomen tot de overgang zich aankondigt.