is er een medicijn tegen haar uitval na een chemotherapie?

als je een chemokuur hebt gehad vallen je haren uit, maar is daar ook een medicijn of methode tegen? zoja, welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee , helaas :( en dat wat aangeboden wordt is niet aangetoond werkzaam . Raadpleeg de behandelend arts of de verpleging op die afdeling . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor jullie snelle antwoord, ik heb zelf geen leukemie maar iemand uit mijn klas wel.

Het beste antwoord

Geen medicijn, wel iets anders:

Hoofdhuidkoeling
Ter voorkoming van haaruitval beschikken we (bron) over een zogenaamde Cold Cap (hoofdhuidkoeler). Dit is een muts die men tijdens de toediening van de chemotherapie op het hoofd zet en die de hoofdhuid koelt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Tweede bron:

Binnenkort ondergaat u een behandeling met medicijnen
(chemotherapie) die als bijwerking haaruitval kunnen veroorzaken.
Vaak is deze haaruitval te voorkomen of te verminderen als de
hoofdhuid voor, tijdens en enige tijd na de chemotherapie wordt
gekoeld. Deze folder geeft u daarover informatie.
Ondanks de koeling kan toch enige haaruitval optreden. Ook kan de
conditie van het haar achteruitgaan. Er is geen garantie dat u niet alsnog
een pruik of andere hoofdbedekking hoeft te dragen.
De koeltijd is afhankelijk van uw behandeling. De hoofdhuid wordt
gekoeld met een koelkap waardoor een koude vloeistof stroomt. De kap
is door middel van slangen verbonden aan het koelapparaat. Door deze
afkoeling trekken de kleine bloedvaatjes in de huid samen, waardoor
tijdelijk minder bloed en dus ook minder medicatie in contact komt met
de haarwortels. De haarwortels zijn door de afkoeling minder gevoelig
voor de schadelijke werking van de chemotherapie.