Wat is het verschil tussen oxycodon met gereguleerde afgifte en fentanyl pleisters?

Wat is nu het precieze verschil tussen beide?
Beide geven ze nl gereguleerd af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.5K

Antwoorden (1)

Het is net weer een ander stofje uit de grote opiaten-familie, waardoor de reacties kunnen verschillen per patiënt. Zo worden sommige mensen erg misselijk van het één, maar niet van het ander, of geeft het ene meer klachten van sufheid of zweten dan een ander opiaat.

Verder is de toedieningswijze een belangrijk verschil. Fentanylpleisters zijn heel geschikt voor mensen met een stabiele opiaatbehoefte, dus mensen die langdurig (enkele maanden of langer) eenzelfde dosering nodig hebben. De pleister kan drie dagen blijven zitten wat als voordeel heeft dat je minder pillen hoeft te slikken en je er ook niet elke dag aan hoeft te denken, maar als nadeel dat je minder flexibel bent met de dosis. Als blijkt dat de dosering te hoog is, kan bij het verwijderen van de pleister het nog een dag of zelfs langer duren eer de werking afneemt. Andersom: als je meer pijnstilling nodig hebt en je gaat een hoger gedoseerde pleister plakken, duurt het zomaar anderhalve dag voordat je daar ook iets van merkt. Oxycontin werkt binnen een uur en het effect begint na twaalf uur (bij sommige mensen al sneller) al uit te werken. Je bent dus flexibeler als je de dosis wilt aanpassen. Bij beide middelen kan trouwens altijd gecombineerd worden met een snelwerkend middel zoals oxynorm, de snelwerkende variant van oxycodon. Dat werkt ongeveer 6 uur en je merkt na een minuut of 15 vaak het effect al.

Voor de rest kan de wijze van toedienen invloed hebben op de bijwerkingen die je ervaart: sommige mensen hebben minder maag-darmklachten bij transdermale toediening (dus via de pleister) maar een nadeel is weer dat de pleister lokale huidirritatie kan geven. De pleister kan loslaten bij het douchen, terwijl pillen weer eerder vergeten kunnen worden. Wanneer iemand koorts heeft of graag naar de sauna gaat is de pleister minder geschikt omdat bij hogere temperaturen de stof te snel wordt afgegeven en dan heel vervelende bijwerkingen kan geven.

En de persoonlijke voorkeur speelt een rol: mensen die verder geen dagelijkse medicijnen slikken, vinden het wellicht een grote drempel om 2 of 3 maal per dag echt op tijd te denken aan hun medicatie. Maar iemand die toch al dagelijks medicatie slikt vindt het misschien gemakkelijker om op vaste tijden medicatie te slikken dan om elke 2-3 dagen ook nog eens aan die pleister te moeten denken. Als je slikproblemen hebt, is de keus voor pleisters natuurlijk snel gemaakt. Wat voor jou goed of prettig is, hangt dus helemaal af van je verdere situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wederom dankjewel voor een heel duidelijk antwoord Lies.
Mijn voorkeur gaat uit naar pillen. Dus als ik het goed begrijp is het niet zo dat een pleister beter werkt omdat die op de huid zit en dus niet eerst door de maag moet?
Het is puur afhankelijk van hoe het lichaam het opneemt? Als we spreken over 15 mg oxycotin. Spreken we dan over een lage, normale, hoge dosering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pleister werkt inderdaad niet beter of slechter dan pillen. Voor sommige mensen werkt het beter omdat de dosering stabieler wordt afgegeven, en soms zijn de maag-darmklachten wat minder. Maar evengoed zorgen opiaten altijd voor obstipatie bijvoorbeeld, of je het nu via pillen, pleisters of injecties gebruikt. Bij een pleister komt de stof via de huid in het bloed terecht, bij pillen gaat dat via de maag en darmwand. In beide gevallen kan de werkzame stof zich verspreiden als het opgenomen wordt in het bloed en passeert het de bloed/hersenbarriere. Of een dosering hoog, normaal of laag is, hangt natuurlijk erg af van de situatie en de persoon. Ik zeg wel eens: als je nergens last van hebt, is zelfs paracetamol al 'zwaar geschut', want het gaat dan om onnodige medicatie. Maar als je forse migraine hebt, zijn 8 paracetamol tabletten hele zwakke pijnstilling. Datzelfde geldt voor opiaten. Die zijn natuurlijk per definitie gereserveerd voor ernstige pijn, maar als je nooit eerder opiaten gebruikt hebt is er nog geen enkele sprake van gewenning en zal zelfs 10 mg morfine of 5 mg oxycodon al een goede pijnstilling kunnen geven. Maar naarmate je lijf went aan de medicatie of je pijn ernstiger is, kan die 10 mg heel weinig gaan lijken. Ik vind 15 mg oxycontin over 24 uur een vrij lage dosering. Het is dan ook één van de laagst mogelijke doseringen: de lichtste tablet oxycontin is 5 mg, en meestal wordt oxycodon met gereguleerde afgifte (waaronder oxycontin) tweemaal per dag gedoseerd (elke twaalf uur), soms driemaal (elke acht uur). Praktisch gezien is de laagst mogelijke dosering dus 10 mg per dag. Ook objectief gezien is 15 mg dus voor dit middel nog relatief laag te noemen. De meeste opiaten hebben geen maximale dosering, mits gedoseerd op geleide van de pijn. Bij ernstige pijn is het niet ongebruikelijk dat mensen een veelvoud gebruiken van de dosering waar ze ooit op begonnen zijn. Ter illustratie: ik ben zelf ooit begonnen met 2 x 20 mg (opgebouwd van 2 x 5 en via 2 x10) en gebruik intussen 3 x 50, dus in totaal 150 mg per 24 uur. Als ik bij ziekenhuisopname of op de spoedeisende hulp mijn medicatie moet opgeven, hoor ik dat wel eens aangeduid worden als "aardig hoog". Ik ervaar het zelf echter niet als een bijzonder hoge dosering, maar dat is natuurlijk omdat mijn lichaam er allang aan gewend is. Ik functioneer er dan ook prima mee (los natuurlijk van de beperkingen door mijn aandoening), en mag bijvoorbeeld gewoon autorijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, het is me duidelijk.
De arts heeft er inderdaad voor gekozen om laag te beginnen qua dosering. Daar heb ik ook geen enkele moeite mee. Hoe minder hoe beter. Maar wetende dat als er meer nodig is ik het ook van hem krijg.
Daarbij is deze manier van pijnstilling heel nieuw voor mij, dus mijn lichaam is er ook niet echt aan gewend.