Waarom krijg je als diabeet een insuline pomp tijdens een operatie?

Ik vraag me af hoezo je als diabeet een insuline pomp krijgt tijdens een operatie. Ten eerste je ben nuchter je glucose zou dan lager zijn. Waar komt de glucose vandaan waarvoor er een insuline pomp wordt aangesloten?

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik ben op zoek naar de Fysiologie er van, effect met Kalium, Glycogeen en glucose. Dit is een pomp die constant via het infuus een vaste hoeveelheid insuline toedient.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoeveelheid insuline die je lichaam nodig heeft om je bloedglucose zo normaal mogelijk te houden noemen we de basale hoeveelheid insuline. De extra insuline die je lichaam nodig heeft tijdens en vlak na een maaltijd noemen we de bolus hoeveelheid insuline. Blijkbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een bron van dan, van waarom en wanneer dat gebruikt wordt ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
https://www.cyberpoli.nl/diabetes/themas/thema_pompen maar dit is een gewoon dagelijkse pomp, en mijn bron van gebruik is mijn stage op de afdeling orthopedie waar ze het gebruiken ja. zoek maar naar diabetes protocol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er een paar doorgelezen, maar vind niets over het (standaard) gebruik van een insulinepomp bij operaties.......
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:ZpxEYNWub5EJ:www.vumc.nl/afdelingen/anesthesiologie/patienteninformatie/pos/patientenfolders/4263533/+&hl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESgXoYSIWnoCmvv2AxzQHhS60Gr3DQParTlB_w5b-xTxy-wL6WtwDU4leBHD-E4bKxh7JrPP71c9ksjmZHn45cTYaHcsEg2Qto1LWfHhQW_h5tDzfJ5hSB3EaBBS_k3rOJTUZqQA&sig=AHIEtbQp60TXw9tjUJFFRA4XRRecUr6pzw
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:EtY8vjYHshkJ:www.zckatwijk.nl/downloads/protocol_diabetes_mellitus.pdf+&hl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESjP34SyBZjXAJqikIYoHYZpmCEvbRKUXtZkj9oO63P_Uxq4mmKTCH4zO7E3QEqmp3bm9H1pqfa12Kg1rvN1IreYMjYlcVj4mBwDbeUaJjffmpdfhPgQ33x9W7c0Ut92yElJrn4A&sig=AHIEtbSV1WMtf_i4ghvw_PakcL56FvLA2w
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:_s3VpIvGPyIJ:www.ziekenhuisforum.nl/forum/index.php%3Faction%3Ddlattach%3Btopic%3D4993.0%3Battach%3D564+&hl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESjlAtM_uErMMUqdLf4NHX1BGJe1yE-pi9r741W8Cm6Ubs7gTrrfR2BDatoz9tbk4u6qqRjNl1qRl5EbAkr0G3xedEBvucSYlVts5r7bsbss4gr7Ot47qui8_LamylUMiB71byVL&sig=AHIEtbRbTWUN-K6lYUKXH3Ty-U4WK9azhQ
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:kzR7FwBLY-sJ:www.st-anna.nl/assets/files/Diabetes/012%2520diabetesbeleid%2520rondom%2520operatieve%2520ingrepen%2520bij%2520insuline%2520gebruik.pdf+&hl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESh_ggCI-8NxZPv8xWdzT8dRMNTYpnQrO6UTbyv6-hu598peYAWEuJFtVSpuBIj-lrukqFg9oilcGyl39HSeL4BfSQv71ehXUbfzhqmDULLlAGLzK4X0bEY8GGQse7a3GQRUoYuK&sig=AHIEtbQkK-6twGPkir5HuzoGBEPoz6QhlA Affijn ; geen enkel WOORD dus zelfs......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahah ik probeer het ook te vinden maar lukt nu even niet, ben nu Insuline/kalium infuus aan het bekijken.. Maar ik ben er wel 100% zeker over dat patiënten met diabetes een infuus aankrijgen met insuline ;) zal het morgen wel even vragen. http://www.ziekenhuis.nl/forum/algemeen/glucose-infuus-met-actrapid-kcl-gik-infuus/item22182 deze link word het zelfde gevraagd ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze pomp wordt aangelegd uit voorzorg, aangezien de bloedsuiker onder invloed v.d. operatie(èn narcose) niet te voorspellen schommelingen kan vertonen, waarbij er geen tijd, manschap of mogelijkheid is om TIJDENS de operatie een infuus in te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat gaat over iets heel anders ; namelijk het INFUUS, met kalium en glucose -en eventueel dus insuline (GIK-infuus). Niet over een insulinepomp, dat een heel ander apparaat is met een heel ander doel. Door insuline tekort treedt kalium de cel uit (zie je veel bij insulineafhankelijke diabetes patienten). Als je suiker langdurig heel hoog is (wat bij een glucose-infuus natuurlijk het geval is)) daalt de totale lichaamsvoorraad kalium. Dus, insuline afhankelijke DM patienten hebben al een vergrote kans op hypokaliemie vanwege insulinetekort. Ze krijgen glucose om te zorgen dat het suikergehalte niet te laag wordt (gevaarlijk!) insuline om te voorkomen dat het suikergehalte te hoog wordt en kalium om de totale lichaamsvooraad kalium op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook een rol kan spelen in de besluitvorming: bij stress -en die zal iedereen ondervinden vóór een operatie- kan de bloedsuiker erg omhoog schieten, ook als men nuchter is. Ook dat zal dan weer tot een normale waarde teruggebracht moeten worden middels het infuus.

Antwoorden (1)

Niet iedere diabeet krijgt standaard een insuline-pomp tijdens een operatie. Dat hangt sterk af van de mate van diabetes, hoe je bent ingesteld, of je insuline-afhankelijk bent, of je uberhaupt goed in te stellen bent, en hoe lang de operatie duurt en hoe zwaar die is. En van de voorkeur van het ziekenhuis ; waar de een er wel (standaard?) gebruik van maakt , doet de ander dat niet.

Pas wanneer de kans bestaat dat er problemen kunnen optreden door een te hoog of te laag bloedsuikergehalte tijdens of vlak na de operatie, is dat eventueel een hulpmiddel. Maar standaard is het zeker niet. Het gaat overigens om een speciale pomp met een sensor om de bloedsuikerwaarden te meten, zodat de arts daar verder 'geen omkijken' naar heeft. (Uiteraard wordt je goed in de gaten gehouden).

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. Ik kan er op Internet zo (snel) niks over vinden, maar van wat ik me herinner van de Diabetes-Schule geldt dit overigens alleen voor mensen die in het dagelijks level al een insulinepomp gebruiken. En dat is maar een deel van de diabetes-patienten, en voor het overgrote deel type-1.

Toegevoegd na 8 uur:
Na een paar reacties over en weer, begrijp ik dat je niet een INSULINEPOMP bedoelt ,maar een zogenaamd GIK-infuus ; een infuus met glucose (om te zorgen dat er geen hypo optreedt tijdens de operatie), met insuline (afgepast op de hoeveelheid toegediende glucose) om een hyper te voorkomen, en kalium omdat bloedsuikerschommelingen kalium uit de cel onttrekken. Dat dient dus te worden aangevuld. Bovendien hebben veel met name insuline-afhankelijke diabeten sowieso al een laag kaliumgehalte , juist door die schommelingen.

Door het GIK-infuus hoef je tijdens de operatie niet voortdurend de bloedsuiker te meten en misschien op het laatste moment glucose of insuline toe te dienen, als daar misschien geen tijd voor is.