Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is 6 maanden vrij hoge dosis Omeprazol "erger dan de kwaal" ?

Omeprazol werd iets van 14 jaar geleden (of langer) na maag en slokdarm- endoscopie voorgeschreven i.v.m. (grote) breuk middenrif (HD) waardoor er bijna chronisch slokdarmontsteking ontstond.

Eerdere adviezen en medicaties waren ontoereikend helaas...
(Ps ik gebruik geheel geen NSAIDS i.v.m ook gebruik bloedverdunner)

In de lente/zomer dit jaar was ik bij andere internisten deze vond dosering te hoog, en op zijn advies halveerde ik de dosis (van 40 naar weer 20 mg/dag).
Merkte eerst totaal geen verschil gelukkig, maar na poosje (zelf legde ik geen verband) was ik wel vaak misselijk en neigde naar kokhalzen en had erg slechte eetlust.

Paar maal eerder had ik zeer kleine beetjes bloed bij dat soms kokhalzen en in overleg met HA is dosis weer naar 40 mg gegaan. Echter in een weekend bleef ik zeer misselijk en was er toename van bloedslierten bij licht braken.

Na weekend is versneld toen weer endoscopie geregeld en daaruit bleek onderin de maag, net boven de 12-vingerige darm dat er 2 gelukkig nog kleine zweertjes waren die ws. wel de oorzaak van de aanhoudende misselijksheid-golven was.
De MDL -arts aldaar schreef verdubbeling Omeprazol voor, en dit voor 3 maanden, dus 80 mg/dag, (2 x 40 mg.) Dit heb ik gedaan/geslikt ;)

Tussentijds wel bij HA weer geweest en vertelde dat die beetjes bloed (meestal in wat slijm) nog geregeld voorkwamen; enige advies was dat ik dan maar voor langere tijd de hogere dosis moest slikken, dit doe ik ook nu nog dus.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat is überhaupt niet zo erg, en zeker niet erger dan de kwaal. Bij zulke klachten werkt een protonpompremmer (wat omeprazol is) het beste. Zou je die niet gebruiken, dan blijven de klachten van zuurbranden en buikpijn e.d. bestaan, en worden vaak ook erger. Het enige dat je waarschijnlijk zou kunnen krijgen, is last van obstipatie. Daar kan je dan weer een anti-obstipatiemiddeltje voor krijgen. Je kunt ook een combinatiezuurremming proberen, of een variant van omeprazol, pantoprazol, als de klachten blijven bestaan.

Nee dit kan geen kwaad! Omeprazol is een vrij onschuldig medicijn en beschermt de (overgevoellige) maag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100