Wat zijn de verschillen van medicatie, zelfde stof alleen ander prijs of meer verschillen?

Ik heb nu medicatie van een neuroloog voorgeschreven gekregen.
Alleen krijg ik nu van de apotheek een van de goedkoopste merken voorgeschreven.
Nu heb ik last van een bijwerking die zeer zelden voorkomt. Maar ook bij de andere in de bijsluiters staan.

Zou het kunnen dat als je op een ander merk over stapt dat je dit niet hebt?

Stof topiramaat
Tegen migraine
Bijwerking : iets waziger zien

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerte keus heb ik ook al gehad maar dan zou ik worden gerooierd worden voor doping gebruik binnen mijn sport beoefening.
Dus dit was geen optie..
Het word toch een tweede keus middel. En aankomen wil
Ik niet van medicatie(30kg afgevallen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas niet teruggebeld...
Maandag nogmaals terugbellen dit wil niet echt vlotten

Het beste antwoord

In principe is de werkzame stof nagenoeg hetzelfde, maar met een minimale wijziging in de molecuulformatie, waardoor farmaceutische bedrijven er de hoofdprijs voor kunnen vragen.

Wanneer je op een ander merk overstapt kan de bijwerking veranderen/verdwijnen. Er zijn soms ook andere werkzame stoffen beschikbaar die wel op dezelfde manier werken, die ook de bijwerkingen kunnen stoppen. Je kunt de merkverandering overleggen met de apotheek, die kan hierbij informeren. Verandering van werkzame stof moet besproken worden met de arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De werkzame stof kan dan wel dezelfde zijn, maar er zit vaak een verschil in de z.g. vulstoffen en die zouden in combinatie met de werkzame stof toch bijwerkingen kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bijwerking is niet zozeer erg maar of het mogelijk is dat deze bijwerking weggaat..
Minder Zien vind ik een nare bijwerking.. Maar veel andere medicatie opties heb ik niet daarom dacht ik misschien naar een ander
Merk over te stappen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk dat na enige weken het effect vermindert, maar bij overstappen naar een ander merk,weet je ook van te voren n iet of er en welke bijwerkingen daar dan weer bij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Owke dus kan afzakken..
Moet eerst volgende week nog medicatie verdubbelen.dus zal mij benieuwen.
De prijs is het grootste verschil.
De werkzaamheid zou niet mogen verschillen. De werkzame stof moet er nl precies hetzelfde inzitten als het oorspronkelijke middel. Het kan wel net iets anders werken dit komt dan door de opname snelheid in het bloed
De bijwerkingen kunnen wel anders zijn, dit kan komen door de hulpstoffen.
Slik je de topiramaat al lang, want deze bijwerkingen kunnen ook weer verdwijnen en van tijdelijke aard zijn. Als het wel aan de topiramaat ligt dan kan je neuroloog een aantekening op het recept maken dat je alleen de officiële topamax mag hebben.