Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

creme met de tekst "risicovolle stof " Ik kan er niets over lezen in de bijsluiter. Wat betekend dit?

Ik heb vandaag een creme gekregen voor eczeem genaamd ketoconazol, nu staat erop de verpakking een sticker risicovolle stof 7226. In de bijsluiter staat er niets over en de apotheker heeft er niets over gezegd, toch wil ik graag weten wat er mee bedoelt wordt. Wie kan mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb wat rondgezocht, en heel concreet kan ik er niets over vinden. Wat ik denk te weten heirover: risicovolle stoffen worden beschouwd als stoffen die ernstige bijwerkingen tot gevolg kunnen hebben. Denk aan onvruchtbaarheid, ernstige weefselschade of gevaar voor de baby bij borstvoeding.

De werkzame stof in dit medicijn zit/zat ook in een creme die bestemd was voor vaginale schimmelinfecties, en daarbij was mogelijk leverschade vaak voorkomend. Aangezien u deze creme voor de huid gebruikt, heeft dit geen invloed op uw interne organen, en kan het dus veilig gebruikt worden. Waarschijnlijk heeft uw apotheker er daarom niets over gezegd.

U kunt dit nalezen als u via bijgevoegde bron uw medicijn opzoekt. De uwe is de derde (dermatomycosen); de risicovolle variant is de eerste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding