Hoelang duurt het tot overlijden wanneer de morfinedosis wordt opgevoerd?

Wanneer er bij een persoon de morfine langzaam wordt opgevoerd, hoe lang duurt het tot deze persoon wegzakt en overlijdt? Is dit een kwestie van uren, dagen of weken?

Ik neem aan dat het ook te maken heeft met hoeveelheid morfine en de staat van het lichaam, maar is er een gemiddelde aan te nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
175.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook in een paar injecties gedaan zijn
13 jaar geleden gezien ...

Het beste antwoord

Door mijn werk in verpleeghuizen heb ik veel mensen zien sterven na de start met morfine.
Het is moeilijk een gemiddelde te noemen, dat verschilt echt van een dag of 2 tot een aantal weken. Dit omdat het van zoveel afhangt.
Je kan soms wel zien wanneer het einde dichtetbij komt. Soms krijgen mensen een diepe ademhaling die ook af en toe stokt zgn cheyne-stokes ademhaling. Ook kunnen er verkleuringen optreden op plekken op het lichaam waar het bloed naar toe zakt, dit heten heel oneerbiedig lijkvlekken, blauwige plekken die je vooral ziet bij iemands benen.
Dit zijn verschijnselen waaraan je kan merken dat iemand waarschijnlijk met een paar dagen zal komen overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt precies ook ik heb paliatieve zorg verleend.

Andere antwoorden (6)

Wat ik bij familieleden, die al wel flink verzwakt waren, heb ervaren duurt het zo'n 7 tot 14 dagen.
En daarbij waren ze al op leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ja, die ervaring heb ik ook. +1
Er is geen antwoord op deze vraag zonder wat meer uitleg, in principe hangt het van meer dan 1 factor af maar het zal geen uren zijn maar dagen of enkele weken. Als de persoon paliatief is waarschijnlijk dagen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn ervaring duurde het een paar dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tante van mij,die ongeneeslijk ziek was,kreeg morfine toen de pijn te erg werd.
Ze werd thuis verpleegd,omdat ze thuis wilde sterven.
Na het toedienen van de morfine was ze na twee dagen in coma en ze overleed 4 dagen nadat de morfine was toegediend.
Ze kreeg ook nog morfine toen ze al in coma was omdat ze ook toen nog kreunde van de pijn.
Maar dat heeft dus minder dan een week geduurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat het indien het voor heftig pijn word gegeven de meesten drie weken nog leven ligt aan het gestel en de aard en locatie van tumor. Bij sedatie kan met dormicum een patiënt in coma worden gehouden . Soms enkel gedurende nacht voor de eerste dagen daarna voor hele dagen. I dien de sedatie volledig is is het meestal drie vier a vijf dagen. Vaak ziet men nog een opleving ontstaan net voor het einde maar sedatie blijft een humane manier voor de patiënt maar voor de naasten moeilijk om aan te zien.
Gr ilona
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de morfinedosis wordt opgevoerd kan het levenseinde dichterbij komen, maar het is onmogelijk om precies te voorspellen hoelang het duurt voordat iemand overlijdt. Het is belangrijk om medische begeleiding te zoeken en te bespreken wat de beste manier is om te zorgen voor de persoon in kwestie. Voor informatie over overlijdensverzekeringen je terecht bij Zeker.com.