Welke alternatieven zijn er voor ontsteking-remmende medicijnen?

Hallo,

ik ben allergisch op heel veel ontsteking-remmende medicijnen (NSAID's) zoals Ibuprofen, Diclofenac, Meloxicam enzovoort en vroeg mij af welke groep geneesmiddelen er nog zoal bestaan die ook ontsteking-remmend/genezend werken waar ik niet op zou reageren?

Ik krijg namelijk astmatische symptomen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
43.3K

Het beste antwoord

Dat hangt natuurlijk heel erg af van de ontsteking die je wilt behandelen. Bij een bacteriële infectie (denk aan de veelvoorkomende blaasontsteking) kan antibiotica gebruikt worden, maar daar zou een NSAID ook alleen maar dienen ter verlichting van de symptomen omdat het niet de infectie bestrijdt. Bij bepaalde ernstige ontstekingen waarbij corticosteroïden geïndiceerd zijn, worden prednison en gelijksoortige middelen gebruikt, maar ook daar zijn NSAID's eigenlijk allang buiten zicht als ontstekingsremmer wanneer steroïden ingezet worden. Bij reumatische ontstekingen worden NSAID's wel ingezet ook als ontstekingsremmer, en daar kunnen ook DMARD's of TNF-alfaremmers de ziekteactiviteit onderdrukken, maar ook dan is het voorschrijven van zo'n middel meer afhankelijk van de activiteit en ernst van de ziekte dan van iets anders. Tenslotte kun je denken aan situaties waarin een NSAID ingezet wordt om de lokale ontstekingsreactie bij een gewricht te remmen, bij een slijmbeursontsteking of een ontstekingsreactie diep in het gewricht. Dan zouden lokale injecties met een corticosteroïd eventueel een alternatief kunnen zijn.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat NSAID's veel meer ingezet worden voor hun pijnstillende eigenschappen dan vanwege de ontstekingsremmende werking. En als het gaat om pijnstilling dan heb je globaal drie mogelijkheden: paracetamol, NSAID's, opiaten. Je begrijpt dat dit het al heel moeilijk maakt om ook wanneer het om pijnstilling gaat iemand die geen NSAID's verdraagt goed te behandelen. Het feit dat er NSAID's worden gebruikt impliceert eigenlijk dat paracetamol niet voldoende werkt, en dan zijn opiaten nog het enige alternatief. Veel soorten pijn zijn wel vervelend, maar ook weer niet zo ernstig dat hiervoor deze morfine-achtige middelen noodzakelijk zijn. Dus wordt er vaak naar andere alternatieven gekeken: bij zenuwpijn is er weer een hele aparte groep geneesmiddelen die effectief kunnen zijn, en bij andere pijnen kan er soms gekeken worden naar meer lokale technieken zoals massage, TENS (pijnstilling dmv een apparaatje dat lichte stroomstootjes afgeeft), koelen of lokale warmte, ontspanningsoefeningen, etc.

Maar jij zocht een ontstekingsremmer, en of er dan een alternatief is voor NSAID's hangt dus helemaal af van de ontsteking waar jij last van hebt. Dit moet je met je arts bespreken. Heel algemeen is het zo dat naast de al genoemde effecten van voeding, koelen goed is bij een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Paracetamol is een voor de hand liggende keuze.

En anders Asperine, oftewel:
Acetylsalicylzuur is een medicijn dat pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingsremmend werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol is absoluut geen ontstekingsremmer. Als ik jou was zou ik corrigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, en daarnaast heeft mijn zoon astma en mag hij absoluut geen acetylsalicylzuur omdat dit een astmatische teactie op zou kunnen wekkrn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, astma is een contra-indicatie voor salicylzuur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aspirine is ook een NSAID! Wat ze juist niet wil.
Eén van de belangrijkste manieren waarop ontstekingen, pijn en zwellingen ontstaan, is de inname van het omega-6 vetzuur arachidonzuur. Via twee enzymatische processen worden ontstekingsreacties, zwellingen en pijn in gang gezet. Door deze omzettingen ontstaan de prostaglandines PGE2 en LTB4. Beide zijn verantwoordelijk voor ontsteking en pijn. Dit proces kan door voeding en (natuurlijke) ontstekingsremmers bijgestuurd worden.
Arachidonzuur komt in hoge mate voor in vlees. Minder vlees(producten) eten is dan ook de kortste weg naar minder ontstekingen en pijn. Ook pinda's en arachideolie bevatten vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn.

Andere voedingstoffen die ontstekingen uitlokken zijn geraffineerde producten zoals: wit brood, witte suiker, supermarktoliën, margarines, industrieel bewerkte voeding. Veel bewerkte en geraffineerde producten missen ook nog eens bepaalde belangrijke voedingsstoffen, waardoor zij ontstekingen uitlokken.

Ontstekingsremmende voeding omvat: alle plantaardige extra vierge oliën uit de omega-3 familie, zoals lijnzaad, walnoot, hennep en in het bijzonder perilla. Perilla-olie wordt al eeuwen bij ontstekingen en allergieën gebruikt, in de traditionele Chinese geneeskunde en in de Ayurveda. Omega-3 vetzuren onderdrukken de aanmaak van ontstekingsbevorderende substanties uit arachidonzuur.

Verder zijn er nog ontstekingsremmende kruiden. Deze bevatten zeer krachtige stoffen, die ontstekingen, pijn, zwellingen en ochtendstijfheid daadwerkelijk afremmen. De belangrijkste kruiden zijn: gember, kurkuma (geelwortel), rozemarijn, kamille, kruidnagel, kaneel en koriander. De combinatie van omega-3 en ontstekingsremmende kruiden is nog effectiever dan elk apart.
Ook groenten en fruit met veel anti-oxidanten remmen ontstekingsreacties af. (Meer hierover is te lezen op http://supervoeding.mysites.nl/mypages/supervoeding/477532.html ).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 omdat voeding absoluut een onderschatte factor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, waar ik ook weer van leer! +!
Kijk inderdaad eens naar je voeding. Veel voedingsmiddelen bevorderen ontstekingen terwijl andere juist ontstekingsremmend zijn. Met name de verschillende vetzuren zijn van belang maar ook de mate waarin je voedsel geraffineerd is. Het is langzamerhand bekend dat de meestgebruikte oliesoorten, zoals zonnebloemolie, ontstekingen kunnen veroorzaken terwijl kokosolie ontstekingsremmende eigenschappen heeft.

Er zijn nogal wat factoren van belang bij het ontstaan van ontstekingen. Het lichaam omvat een ingenieus systeem om ons te beschermen tegen doorgaans externe factoren die een inbreuk maken op ons lichaam. Die bescherming is gericht tegen lichaamsvreemde organismen zoals ongewenste allergenen, parasieten, bacteriën en virussen; noem ze maar de pathogenen of ziekteverwekkers. Die kunnen ons lichaam via allerlei wegen binnendringen. Je kan ze bijvoorbeeld inademen zodat ze via neus of longen binnenkomen. Of via een verwonding in de huid waardoor vooral bacteriën de bloedbaan kunnen binnendringen. Soms is die beschadiging amper zichtbaar, bijvoorbeeld als de epidermis, de buitenste laag, te doorlaatbaar is. Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Wat we goed moeten begrijpen is verschil tussen de noodzaak van een acute ontsteking (ook wel inflammatie genoemd) en het ongewenste van een chronische ontsteking die kan leiden tot rosacea, psoriasis, eczeem, ziekte van Crohn, reumatische aandoeningen of andere vooral auto-immuunziektes.

Ter aanvulling op bovenstaand antwoord want de materie sluit wel nauw aan bij jouw vraag. Al het je boeit kun je verder lezen in de vier artikelen via de hieronderstaande link.