Gebruik oxacepam en clomipramine. Nu énorm misselijk. Werd wakker van de misselijkheidaanval. Vandaag eerste gebruik. Blijft dit zo?

Vandaag 2x oxacepam gehad en 1x clomipramine. Nog nooit eerder dit gebruikt. Eerder wel temazepam. Nu weet ik dat een bijwerking misselijkheid is maar hier schrik ik toch wel van! Ik gebruik veel medicijnen waar je nl. misselijk van kunt worden en daar heb ik echt green last van. Blijft deze misselijkheid steeds komen of is dit iets waar je een aantal weken doorheen moet? En komt dit echt door de werking van het middel of doordat mijn maag het niet aankan (misschien vraag ik nu echt te veel van m'n maag). Met het tweede zat ik te denken om weer maagtabletten te slikken. Liever niet want ondertussen zit ik aan +/- 16 pillen en dat is natuurlijk niet het ideaal plaatje. Alleen door chronische ziekte is dat veranderen helaas geen optie.
De apotheek etc hebben overigens gecontroleerd of mijn huidige medicatie bij elkaar genomen mag worden.
- remicade (infuus)
- Salazopyrine (2x daags 2)
- diofenac (2x daags 1)
- paracetamol ( 6-8 x daags 2)
- tramadol ( zo nodig = zelden)
- oxacepam (1 - 3 x daags)
- clomipiramine (1x daags 1)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Middelen als clomipramine staan bekend om bijwerkingen als misselijkheid. Bij oxazepam zal dat vaak minder spelen, maar het kan wel.

Medicatie heeft de neiging om elkaars werking, en ook elkaars bijwerkingen te beïnvloeden. Jij gebruikt verschillende middelen die misselijkheid als bijwerking kunnen hebben, en het toevoegen van een ander middel kan dan zomaar ook dat effect bij de andere middelen versterken. Dat is helaas vaak vantevoren niet te voorspellen, en het werkt bij iedereen weer anders. Elke mogelijke bijwerking kan versterkt worden door een ander middel dat dezelfde bijwerking heeft, en zelfs door andere bijwerkingen van dat middel. Het kan dus zijn dat je vooral te maken hebt met het tijdelijke effect van met name de clomipramine, en dan zie je dat de ergste bijwerkingen vaak met een week of twee à drie minder worden. Maar het zou ook kunnen dat de clomipramine om de één of andere reden de bijwerkingen van de salazopyrine, remicade, diclofenac en tramadol op zo'n manier versterkt dat je ineens heel misselijk wordt van deze mix en dat dat ook blijft.

Je zou inderdaad met je arts kunnen overleggen over eventueel het toevoegen van een maagbeschermer, maar daarnaast zou ook een middel dat de maagontlediging versnelt (zoals domperidon of metoclopramide) een optie kunnen zijn. Clomipramine kan namelijk ook de maag- en darmwerking beïnvloeden in die zin dat het de werking kan vertragen, en dat kan ook een oorzaak zijn van misselijkheid. Misselijkheid bij dit middel kan dus zowel een centrale oorzaak als een oorzaak in de werking van de maag zelf hebben, en tenslotte kan het ook de maag irriteren, wat middelen als diclofenac en salazopyrine ook al behoorlijk doen. De vertraagde maaglediging kan trouwens ook weer invloed hebben op hoe andere geneesmiddelen precies worden opgenomen en afgebroken, dat lijkt me ook een punt van aandacht voor arts en apotheker.

Het is hoe dan ook belangrijk om dit met je arts te bespreken, maar helaas is het vantevoren niet te zeggen of dit een tijdelijke bijwerking is of dat het iets is dat langer aanhoudt. Je zult dus met je huisarts moeten bespreken of je het nog even aanziet, of je een middel tegen de misselijkheid en/of een maagbeschermer erbij gaat nemen, of dat je opnieuw de voor- en nadelen van het gebruik van dit middel samen moet gaan afwegen. Wat ook nog een optie kan zijn is dat je langzamer opbouwt, maar aangezien je niet de dosering noemt waarin je het gebruikt, kan ik daar weinig over zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Medicijnen zijn - hoe goed ze vaak ook werken - in eerste instantie een soort 'gif' dat je lichaam kwijt wil. Dus kun je bij veel medicijnen die je nieuw slikt, aanvankelijk maag/darmklachten en misselijkheid verwachten.
Meestal echter is het lichaam er na een paar dagen aan gewend, net zoals het dat doet met koffie, alcohol en sigaretten (waar mensen ook in eerste instantie vaak misselijk van kunnen worden, maar het lichaam deze 'giffen' snel genoeg accepteert en verdraagt.).

Blijf je echter langer dan twee weken extreem misselijk, neem het dan op met je huisarts , want dan heb je wellicht OF een ander medicijn nodig, of een andere toedieningsvorm, OF een ander middel erbij om de misselijkheid te onderdrukken.

Van Tramadol is bekend dat je er erg last van je maag (en sufheid) van kunt krijgen, en zeker in combinatie met al die andere pijnstillers - in gigaheveelheden als ik het mag zeggen - en daar bovenop nog antidepressiva - twee zelfs - kun je je zelfs afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.

Artsen denken er helaas niet altijd bij na of het medicijnschema zoals je dat inmiddels hebt opgebouwd nog wel zinvol is en niet eens grondig herzien moet worden. Daar zou ik in eerste instantie eens navraag naar doen. Medicijnen voor Crohn (of een andere chronische ontsteking), 3 pijnstillers in grote hoeveelheden en twee antidepressiva lijkt me persoonlijk best veel van het goede. Als je je daar verder goed bij voelt is het natuurlijk prima, maar die indruk krijg ik niet.

Maar nog even als kort antwoord op je vraag : ja, meestal is het tijdelijk, die misselijkheid. Is het dat niet, dan toch een alternatief vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik weet ook dat ik inderdaad (te) veel medicijnen gebruik. Tramadol gebruik ik echt zelden. Wanneer het niet meer uit te houden is wat gelukkig niet zo vaak meer voorkomt. Verder heb ik ook dagen waarop ik minder paracetamol slik maar in ieder geval niet minder dan 4. Gebruik ik de pijnstiller niet of minder regelmatig de diclofenac dan heb ik erge pijn (van reuma). Het is extreme bende dat weet ik, maar helaas is het niet anders. Tot dat het wonder middel gevonden is :).
Die clomipiramine werkt over ongeveer een maand werd mij verteld. En om die maand te 'overbruggen' heb ik oxacepam gekregen. Dan bouw ik dat weer af.
Ik kijk het nu dan wel even aan. Ik had zelf wel een beetje een 'veel medicijnen misselijkheidsgevoel'. Misschien dat ik mijn inneem schema ook iets aanpas. Na het eten mijn vaste medicatie en wat later oxacepam en voor slapen die ander. Maar even kijken.
Nogmaals heel erg bedankt voor het antwoord.
Oxazepam en clomipramide
Deze combi heb ik ook wel eens gehad
Na wat ik me herinder was de misselijkheid na een week of 2 over
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pittige medicijnen
Voor je maag zou ik nexium vragen
Eerste week 2 keer 200 mg
Daarna een keer
Sucses