Als je 2 tabletten paracetamol neemt in plaats van 1: duurt het dan 2 keer zo lang voor het uitgewerkt is?

Of maakt de dosering weinig uit van de werkzame periode?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
63.1K

Antwoorden (3)

Twee tabletten hebben een sterkere werking dan één tablet. De werkzame duur verandert niet. Het is niet zo, dat het tweede tabletje pas gaat werken nadat het eerste is uitgewerkt. Misschien wordt de werking iets verlengd, maar het lijkt me niet logisch dat het twee keer zo lang gaat duren. De werking begint namelijk meteen na inname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de halfwaardetijd blijft hetzelfde, alleen de sterkte van de dosering veschilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen twee keer zo lang, maar je zult waarschijnlijk iets langer het effect merken. De halfwaardetijd is weliswaar hetzelfde, maar met een hogere dosering duurt het natuurlijk langer voordat het middel is afgebroken.

Een hypothetische berekening: stel dat de werking van paracetamol nadat het begint te werken, elk uur met 50% afneemt. En stel dat je de pijn weer voelt als de paracetamol zo ver is afgebroken dat je minder dan 100 mg in je lichaam hebt.

Dan krijg je met één tablet van 500 mg als eerste 100% werking, namelijk 500 mg.
Na één uur: 50% werking, namelijk 250 mg
Na twee uur: 25% werking, namelijk 125 mg
Na drie uur: 12,5% werking, namelijk 67,5 mg
Gesteld dat je bij minder dan 100 mg in je lijf de pijn weer gaat voelen, zul je dan binnen drie uur weer last krijgen.

Neem je nu twee tabletten van 500 mg, dan start je met 100% werking, namelijk 1000 mg.
Na één uur: 50% werkin, namelijk 500 mg
Na twee uur: 25% werking, namelijk 250 mg
Na drie uur: 12,5% werking, namelijk 125 mg
Na vier uur: 6,25% werking, namelijk 67,5 mg
In dat geval komt de pijn ongeveer een uurtje later terug.

Nogmaals: de voorbeelden zijn hypothetisch, ik heb geen idee hoeveel paracetamol nog werkzaam is, en de halfwaardetijd is ook niet helemaal juist.