in hoeverre is het strafbaar om medicatie te verstrekken aan iemand zonder recept van een arts. (zie toelichting)

Mijn collega heeft laatst 10mg oxazepam aan een Verstandelijk gehandicapte bewoner gegeven toen deze voor onderzoek naar het ziekenhuis moest. De bewoner is bekent net angst en had dan ook van de huisarts een recept gekregen voor dormicum. Toen dit niet in huis bleek te zijn heeft mijn collega dus zelf maar bedacht de oxazepam te geven. Ze heeft dus medicatie toegedient aan een bewoner zonder dat daar een recept van een arts voor was. Mijn vraag is hoe strafbaar dit is en over wat voor straffen we dan spreken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom vraag je dit?
Steenuiltje
11 jaar geleden
Wat is je achterliggende gedachte bij deze vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet strafbaar, maar niet wenselijk in organisaties. En thuis is het niet verstandig om te doen.
Maar met een waarschuwing moet het wel gedaan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Collega had gewoon de huisartsenpost/huisarts moeten bellen om het even te overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is collega van beroep: woonbegeleider, verpleegkundige e.d.? Een woonbegeleider kan bijvoorbeeld niet voor de tuchtrechter verschijnen, maar een verpleegkundige wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze heeft haar diploma in spanje gehaald maar is vergelijkbaar met ziekenverzorgende niveau 3. ze werkt als woonbegeleider.

Het beste antwoord

Moeilijke vraag want dat dit niet mag is duidelijk, maar wat moet er gebeuren om dit strafrechtelijk te vervolgen.
In de praktijk ligt zoiets heel anders dan in theorie.
Er zou aangifte gedaan kunnen worden, het is dan aan justitie wat er verder gedaan wordt en er ligt ook een taak voor de inspectie van volksgezondheid. Maar dat lijkt me in dit geval vooral een theoretische mogelijkheid.

In de praktijk zal het anders lopen denk ik.
Hier ligt vooral een taak voor de leiding gevende, die zal een gesprek aangaan met jouw collega.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de link kan je lezen hoe men omgaat met medische fouten en strafvervolging.
Het is de vraag of hier sprake is van ' foute medicatie' ook al was het een ander middel als voorgeschreven.
Verder denk ik dat je collega een oplossing heeft moeten zoeken omdat de voorgeschreven medicatie niet voorhande was en daarbij goed heeft nagedacht over hoe deze bewoner het best geholpen zou kunnen worden. Het valt hooguit te verwijten dat (als dit zo is want dat kan ik niet opmaken uit de vraag) dat er geen overleg met een leidinggevende of met de arts is geweest. Aannemelijk is dat bij contact met de arts, deze toestemming had gegeven voor de oxazepam.