Kan iemand mij vertellen of je mag duiken als je Celebrex gebruikt als reuma-medicatie? Ik het nergens terugvinden ook niet in de bijsluiter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik zou vooral niet weten waarom het níet zou kunnen, in het farmacotherapeutisch kompas staat er ook niets over. Ook heeft het middel geen bijwerkingen die bij duiken extra gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Om te kijken of er iets bekend zou zijn over dit middel en duiken, ben ik gaan googelen. Ik kwam een forum tegen over duiken en specifiek-geneeskunde vragen, en daar stelde iemand een vraag met betrekking tot cholesterol- en bloeddrukmedicatie, én Celebrex, en of scuba duiken daarmee een probleem zou zijn. Het enige antwoord dat gegeven werd, was gerelateerd aan het letsel waarvoor dat genomen werd, niet aan het middel zelf (zie bron).

Ik ga er dus vanuit dat het geen probleem is. Alleen is een advies - ook nog gericht aan iemand anders - op internet natuurlijk nooit een vervanging voor een consult met je eigen arts of apotheker. Daarnaast is het goed om - zoals bij elke chronische ziekte - eerst een arts te consulteren voordat je gaat duiken. De medicatie lijkt me geen probleem, maar misschien zijn er wel nog speciale aandachtspunten wat betreft je reuma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Lies, dankjewel voor je antwoord!
Natuurlijk vraag ik advies aan huisarts en de apotheker maar ik vroeg mij af of er duikfanaten waren die zelf Celebrex gebruiken. Ik had zelf dat duikforum ook gevonden maar hier was het gebruik van Celebrex niet van toepassing als hij zou gaan duiken. Het lijkt mij idd voorals nog geen kwaad te kunnen maar ik ga zeker even langs de experts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller op het andere forum verwacht inderdaad van de celebrex af te zijn als hij gaat duiken, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat de arts die dit beantwoord, het mee zou hebben genomen in zijn advies als dit middel problematisch zou zijn. Maar wat is precies de reden dat je denkt dat dit middel een probleem zou kunnen opleveren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb verschillende reumamedicijnen gespoten/ geslikt waarmee ik niet mee mocht duiken. Met bijsluiters die korter waren als die van de Celebrex :-) Ik woon in het buitenland en wilde dit toch even zeker stellen...de vraag staat nu ook uit bij de apotheker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat de apotheker zegt, hoor het graag terug van je. Het is natuurlijk wel zo dat veel specifieke anti-rheumatica veel meer vervelende bijwerkingen hebben dan een relatief simpele ontstekingsremmer als Celebrex. Zeker als je het hebt over middelen als MTX of de TNF-remmers. Dat zijn middelen die veel meer doen in je lijf dan een niet-steroïde ontstekingsremmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan ik duiken als ik Celebrex gebruik hoorde ik van de apotheker. Dus ik ga het weer eens proberen binnenkort. Dank voor het antwoord .

Andere antwoorden (1)

Als ik de bijwerkingen lees, maar ik ben geen arts, dan moet het kunnen.
Maar voor een duikbrevet moet je ook een doktersverklaring hebben, dus daar kun je het ter sprake brengen.

Praktisch vraag ik me af of het goed is voor je. Duiken doe je meestal in kouder water dan de omgevingstemperatuur boven het water. Duik je in een nat pak, dan lijkt me dat geen pretje met reuma.
Zorg dan in elk geval voor een droogpak met extra thermokleding.
Zo voorkom je ook kramp. Dat is namelijk wel funest voor een duiker. Houd daar dus rekening mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marco,dank voor je antwoord.
Ik heb mijn duikbrevet al gehaald. Ik woon in de tropen dus het water is niet veel koeler als de omgevingstemperatuur. Ik wil geen enkel risico nemen vandaar mijn vraag. Ik zou niet weten of je hier thermokleding kan krijgen ;-)