welke kalmerende mediactie is niet verslavend?

ze willen mij kalmerings medicatie geven omdat ik overspannen ben.
maar ik wil geen verslavende medicatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oxazepan valt wel mee hoor , 10 mg bijvoorbeeld. kan helemaal geen kwaad voor een poosje.haalt een beetje de scherpe kantjes eraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine
(wiki omdat dat lekker makkelijk leest, kan ook met medische pagina's komen) Voor een korte tijd geen probleem, maar meestal wordt de oorzaak niet weggenomen, dus wat moet je dan na een paar weken?
O.a. daarom is oxazepan is een van de meer verslavende middelen.

Het beste antwoord

Dat kun je het beste met je arts overleggen, weeg de voor- en de nadelen af.
Niet alle kalmeringsmiddelen veranderen je in een verslaafde zombie, als je daar bang voor bent. (In het begin kun je wel wat suffer zijn, dat gaat doorgaans snel voorbij.)
Zeg tegen je arts dat je bang bent voor de nadelen en vraag advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel ga ik morgen zeker doen +

Andere antwoorden (3)

Benzodiazepinen, de middelen die angstdempend en kalmerend werken, zijn inderdaad verslavend. Voor tijdelijk gebruik, of gebruik "af en toe", is dat niet erg. Als je bijvoorbeeld twee of drie keer per week iets neemt om rustig te worden, of beter te kunnen slapen, zul je niet snel verslaafd raken. Bij langdurig gebruik is dat wel het geval. Dat is dus een afweging die je samen met je behandelaars moet maken: is het de moeite waard om tóch deze middelen een tijdje dagelijks te gebruiken omdat je er veel baat bij hebt, of weegt de positieve werking niet op tegen de afhankelijkheid?

Heel veel alternatieven zijn er niet, tenminste niet met dezelfde werking. Voor sommige mensen werkt valeriaan goed als rustgever, dit is een kruidenmiddel dat je gewoon bij de drogist kunt kopen. Als depressie en/of angst overheerst, kan soms een antidepressivum een optie zijn. Dat heeft natuurlijk een heel andere werking dan echt een kalmerend middel, maar voor sommigen zijn dergelijke middelen juist aangewezen. Ze hebben ook aardig wat bijwerkingen net als benzo's, dus ook dat is een afweging die je moet maken met je artsen. Als het gaat om de lichamelijke verschijnselen (hoge hartslag/bloeddruk, nervositeit) dan kan soms een beta-blokker effectief zijn. Dit werkt niet rechtstreeks op je angst, maar doordat het je hartslag omlaag brengt, voelen veel mensen zich er toch rustiger door. Ze zijn niet verslavend, hoewel natuurlijk elk middel dat je gebruikt om je psychisch wat beter te voelen, een psychologische afhankelijkheid kan veroorzaken.

Tenslotte zijn er natuurlijk andere behandelingen en therapieën die je kunnen helpen om wat tot rust te komen. Als medicatie slechts tijdelijk is, of als je het af en toe gebruikt totdat de therapie aanslaat, is het natuurlijk al een ander verhaal dan wanneer je alleen maar medicatie krijgt voorgeschreven. Maar altijd geldt dat het een afweging is die je moet maken met je behandelaars. Het is goed dat je niet zomaar alles slikt wat je krijgt voorgeschreven, maar soms zit je in een situatie waarin je letterlijk alle hulp kunt gebruiken die voorhanden is. Aan jou - en je behandelaars - de afweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan je huisarts vragen om venlafaxine (efexor) ik heb dat tijdelijk gebruikt is geen verslavende medicijn.. ik raad je ook aan om naar een psycholoog te gaan want je moet niet alles op een medicijn gooien en wachten tot je beter word.. praten helpt heel erg..

sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat middel behoord tot deze groep:
http://nl.wikipedia.org/wiki/SNRI
Het is zeker beter dan de oude zooi, maar nog steeds niet aan te raden. Je bent nog steeds met je serotonine bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen kalmeringsmiddel maar een anti-depressiva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt is niet aan te raden maar als een huisarts advies geeft dat ze dat beter kan gebruiken raad ik deze aan want een huisarts zegt niet zo maar je moet aan kalmerende pillen. uit eigen ervaring weet ik dat het niet verslavend is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zei ook dat ze aan haar huisarts kon vragen of dat de juiste middel is! ik moest ook destijds kalmeren omdat ik me te druk maakte met vele dingen toen schreef ze dit voor en bij mij heeft het geholpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een rare vraag zowiezo. ze heeft met haar huisarts al gesproken dat ze aan medicijnen moet, dan had ze toch allang namen door moeten krijgen wat wel en niet verslavend is? ik denk dat er meer achter zit dan alleen kalmeren ;) en overspannen zijn is al een stukje depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je nou in discussie met jezelf? ;-)
Prima antwoord hoor, ik wilde alleen aangeven dat als je je serotonine en dergelijke aan het beïnvloeden bent, je altijd een gewenningsprobleem kan krijgen. Dat is per persoon verschillende en vooral de duur van het slikken is belangrijk.
Dit zou wel een van de betere middelen moeten zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat dit middel een tijd goed werkt, als het probleem in die tijd verholpen is, is dat prima. Toch hoor je vaak dat mensen er nooit meer vanaf komen, ik vrees dat dit middel daar niet anders in is, omdat de werking wel hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep je hebt helemaal gelijk ;)
Alleen overspannen, verder niks?
(daarmee wil ik zeker niet zeggen dat overspannen niet erg is, maar vooral vragen of er geen andere dingen zijn.)

Dan zou ik zeker geen medicijnen gaan gebruiken, bijna allemaal grijpen ze in in processen die je met rust moet laten. Meestal doen ze wat met je serotonine, maar dat moet je per middel apart bekijken.

Er zijn genoeg natuurlijke middelen.
-magnesium (wel de goeie nemen)
-valeriaan (help ook om te slapen)

Als je interesse hebt, vraag maar raak.