Medicatie kopen onder de 18, mag dat?

Ik wil graag medicatie kopen, maar ik ben nog geen 18. Het zijn een bepaald soort afslankpillen, mag je dat kopen als je nog geen 18 bent?
MVG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
zelfs al mag je het kopen, doe het niet. Het enige wat er van afvalt is je portemonnee.
Die pillen werken niet, er is geen onderzoek dat de werking bewijst (behalve van het bedrijf zelf, en dat is onbetrouwbaar).
Een aantal van die pillen bevatten zelfs stoffen die kankerverwekkend of op een andere manier gevaarlijk zijn. Gewoon gezond en gevarieerd eten en voldoende bewegen. En kijk ook hier eens: http://www.goeievraag.nl/zoek?q=afvallen+tips
Rieneke1
12 jaar geleden
helemaal eens met ritsuka!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook.

Antwoorden (3)

Pas stond ik bij de kruidvat en toen zag ik staan: wij verkopen geen geneesmiddelen aan mensen onder de 16 jaar. Dus als je het bij de kruidvat kan kopen, kan het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overleg dat eerst eens even met je huisarts.Want zo best is het niet om daar op jonge leeftijd nu al mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet welk middel je bedoelt, maar er zijn in elk geval twee middelen die bij de apotheek te krijgen zijn, dat zijn Reductil en Orlistat (Alli). Voor beide middelen is geen onderzoek gedaan naar de effecten en veiligheid bij personen onder de 18. Deze middelen zijn uitsluitend bij de apotheek te koop. Je hebt er geen recept voor nodig, maar de apothekersassistente of apotheker is verplicht om mensen die dit kopen, goed voor te lichten en te checken of dit wel een verantwoord middel is voor die patiënt. Als je jonger dan 18 bent, zul je dergelijke middelen - als het goed is - dan ook niet meekrijgen.

Maar het is sowieso verstandig voor jongeren om eerst met de huisarts te overleggen over dit soort dingen. Het effect van medicatie bij het afvallen is zeer matig, en dit soort middelen hebben soms heel vervelende bijwerkingen. Daar komt bij dat als je nog in de groei bent en je wilt afvallen, dat allemaal wat beter begeleid moet worden dan bij volwassenen, omdat je lichaam natuurlijk wel voldoende voedingsstoffen binnen moet krijgen om te kunnen groeien. Begrijp me goed: als je echt overgewicht hebt, is het alleen maar goed om af te willen vallen, maar in de eerste plaats denken heel veel tieners dat ze te dik zijn terwijl zij dit niet zijn, en in de tweede plaats is het juist voor kinderen en tieners heel belangrijk dat afvallen goed begeleid wordt. Ik weet niet wat je tot nu toe al eerder hebt geprobeerd aan dieeten of andere afvalmethodes, maar als je nog niet bij je huisarts bent geweest hiervoor, raad ik je echt aan om dat eerst te doen. Als je huisarts ook vindt dat het verstandig is als je wat af zou vallen, kan die je eventueel doorverwijzen naar een diëtist, en die kan vervolgens precies uitzoeken hoe jij op een goede en verantwoorde manier af kunt vallen.