Waarom moet je een medicijn met water innemen?

Volgens mensen om mij heen moet je een medicijn altijd met water innemen. Kan dit ook gewoon met vruchtensap o.i.d. ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.3K

Antwoorden (5)

Water is nu eenmaal algemeen bekend,
om je medicijnen in te nemen.
Denk nu niet dat het kwaad kan alleen
moet je in de gaten houden dat grape fruit
bij veel medicijnen niet gebruikt mag worden.
Maar dan staat het op de bijsluiter..
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus omdat water bekend is moet je dat gebruiken? Denk t niet...
burgos
12 jaar geleden
Wat zou jij dan nemen?
een borrel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om wat ik doe. Vraagsteller wil weten waarom het met water moet en niet met iets anders.
Het blijkt dat bepaalde medicijnen tegen een hoge bloeddruk, hartziekten, kanker en sommige antibiotica slechts voor de helft worden opgenomen als je ze inneemt met bepaalde fruitsappen. De werking kan dus verstoord worden! Het gaat specifiek over sinaasappel-, grapefruit-, citroen- en appelsap. De stof Naringin, die de sappen bitter doet smaken, is hiervoor verantwoordelijk.

Om de medicijnen goed te laten werken moet je het innemen met water. In water zitten meestal geen extra toevoegingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Dat bedoel ik,
water kan nooit kwaad.
Buiten de hier boven vernoemde uitzonderingen kan je de meerderheid van medicatie gerust met alle niet alcoholische dranken tot u nemen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige medicijnen moet je niet met melk produkten innemen, zoals staal tabletten, melk remt de opname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook met vruchtensappen kan de werking beïnvloedt worden.
Als je medicijnen ‘droog’ inneemt gaat de opname in het lichaam trager en kan het maagslijmvlies geïrriteerd raken. Het beste kan je medicijnen met een glas koud water innemen, omdat koude producten de slikreflex verbeteren en zo de kans op verslikken verminderen.
Medicijnen innemen met een glas sap kan de werking ervan behoorlijk beïnvloeden. Canadese onderzoekers waarschuwen daarom om medicijnen alleen maar met water in te nemen. Het stofje naringin is daarvoor verantwoordelijk, dat halveert de opname van het medicijn. Vooral citrussappen maar ook appelsap bevatten naringin.
Water beïnvloedt de medicijnwerking niet.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat water volkomen neutraal is en iedereen het in huis heeft. Ik neem mijn medicijnen ook rustig met thee in.