Wat is het verschil tussen de twee antibiotica Amoxicilline en Doxycycline?

Het zijn toch alletwee antibiotica?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Er zijn zoveel soorten antibiotica, maar ze werken allemaal anders

Antwoorden (2)

De antibiotica Amoxicilline en Doxycycline zijn inderdaad beide bedoeld om bacteriele infecties te bestrijden, maar ze behoren tot verschillende families. Dat verschil zul je als patient op zich niet merken.

Als je op zoek gaat naar andere verschillen, dan valt op dat Doxycycline niet gebruikt mag worden door zwangere vrouwen of kinderen onder de 8 jaar. Dit antibioticum kan namelijk botten of tanden aantasten. Bij Amoxicilline wordt daarvan geen melding gemaakt.

Wat ook opvalt is dat Doxycycline wat zwaardere bijwerkingen heeft. Zo komen misselijkheid, buikpijn, braken, gebrek aan eetlust, ontstoken tandvlees en diarree regelmatig voor. Bij Amoxicilline komt dat zelden voor.

Het lijkt er dus op dat Doxycycline een wat agressiever antibioticum is dan Amoxicilline.

Voor meer informatie over beide stoffen en voor informatie over verschillen kun je hier kijken:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Amoxicilline.aspx?mId=10704&rId=376

Voor advies over het gebruik van deze antibiotica moet je je huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow...vandáár dat ik voor Doxycycline gevoellig ben?
Thanks voor je antwoord!
Het ene antibioticum is niet zwaarder dan de andere maar de werking verschilt. Afhankelijk van de diagnose, die vaak al aangeeft welk micro-organisme de ziekte veroorzaakt, of een kweek wordt voor een bepaald antibioticum gekozen. Er zijn er natuurlijk nog meer dan deze twee. De gevoeligheid van de ziekteverwekker speelt een doorslaggevende rol maar er zijn meer overwegingen. Sommige middelen worden heel voorzichtig achter de hand gehouden als tweede keuze om ingezet te worden als een middel niet aanslaat door resistente bacteriën.

Indicaties voor amoxicilline
Infecties veroorzaakt door voor amoxicilline-gevoelige micro-organismen, zoals infecties van de luchtwegen, urinewegen, maag-darmstelsel, bot, galblaas en galwegen, huid en weke delen. Endocarditisprofylaxe bij risicopatiënten. Ziekte van Lyme.

Indicaties voor doxycycline
Infecties, veroorzaakt door voor doxycycline gevoelige micro-organismen, van de luchtwegen (incl. KNO), urinewegen, maag-darmkanaal, huid en weke delen; Borrelia burgdorferi-infecties (ziekte van Lyme); ooginfecties (m.n. trachoom); ongecompliceerde gonorroe, non-gonokokkenurethritis en syfilis (bij overgevoeligheid voor penicillinen of cefalosporinen). Vermindering van sommige huidaandoeningen bij volwassen patiënten bacteriën een rol kunnen spelen, zoals bij acne.