Mag je medicijnen in nemen met melk ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
78.3K
Kimath
13 jaar geleden
Ik had eens medicijnen, en daar zat een geel stickertje op dat het alleen met water mocht, en niet met melk. Dus soms mag het niet.

Antwoorden (11)

Ja,dat mag zeker

Toegevoegd na 2 minuten:
Beperkte uitzondering:
Melk bevat veel kalk. Sommige geneesmiddelen, zoals de antibiotica tetracycline en ciprofloxacine, vormen met kalk een onoplosbare verbinding. Daardoor wordt het geneesmiddel niet in het bloed opgenomen en kan het zijn werking niet doen.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook staal/ijzer tabletten mag je niet met melk innemen.
Melkproducten remmen de opname van ijzer
dat is vergiftig, niet doen! my mum heeft dat gedaan en ze moet overgeven.

(sorry for my bad dutch I'm from england)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktisch altijd is het innemen met een glas water - minstens een half glas - het beste. In bepaalde gevallen kan het innemen met melk maagproblemen veroorzaken.
Soms mag het juist niet, bijvoorbeeld bij enkele antibiotica, want dan maakt melk de werkzame stof onwerkzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wat voor medicijn het is. Bij sommige medicijnen is het beter om het met melk in te nemen, maar dat zou er dan bij moeten staan. Als het er niet bij staat zou ik het met water innemen en de bijsluiter nog even doorlezen.

Op deze site kun je ook alles vinden over het medicijn:
http://www.fk.cvz.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om er achter te komen of dit mag lees je het beste de bijsluiter er op na. Indien je deze niet meer hebt bel de apotheker! Er zijn medicijnen die je echt alleen met water in mag nemen, of alleen met melk, of het maakt niet uit. Als alleen water mag moet je ook echt nix anders nemen, want dat kan van grote invloed zijn op de werking van het bewuste medicijn.
Ik heb zelf een x medicijnen moeten innemen met cola, zelfs die mogelijkheid is er dus!

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry dat ik nog eens met hetzelfde antwoord kom, toen ik begon met antwoorden stonden de vorige antwoorden er nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal staat het wel in de bijsluiter en als het niet mag staat het er helemaal wel in. Maar ik zou voor de zekerheid de medicatie met water innemen, dan kan het ook niet mis gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, beter geen medicatie innemen met melk. Melk bevat vet, het legt een laagje om je maagwand en daardoor word het medicijn niet goed opgenomen in de bloedvaten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee beste altijd met water, zelf heb ik een melk allergie dus ik zou alleen maar zieker worden als ik dat zou doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan twee mogelijkheden voor inname van medicamenten.

De één wordt door water getransporteerd en de ander door vet.

De medicijnen die op vet 'drijven' moet je net na de maaltijd innemen.

De andere, die op water drijven dus, juist niet net na de maaltijd.

Het antwoord is dus: Soms kun je het wèl doen..en soms ook niet.

Kijk daarom op de aanduiding van de apotheek of arts en zie of het om een water vervoerder gaat dan wel om een vet vervoerder.

Of nog beter..vraag het eens aan je apotheker..als je daar wat haalt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen waarschuwing over melk in de bijsluiter van het medicijn staat, lijkt mij dat het zou mogen. Toch is water denk ik wel het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melk neutraliseert dus ik denk dat het wel kan maar niet met alle medicijnen