Waarom zit mijn staartbotje in de weg?

Ik sport en elke week tijdens en na de sit ups doet mijn staartbotje erge pijn. Het zit in de weg als ik omhoog wil komen.
Na een paar dagen doet mijn staartbotje erge pijn omdat ik toch de sit ups heb gedaan.

Niemand anders lijkt hier last van te hebben.
Kan het zijn dat het bij mij meer uitsteekt dan het zou moeten? En wat doe ik hiertegen? Op 1 kant leunen werkt niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.8K

Antwoorden (4)

ga op een kussentje zitten
waarschijnlijk heb je niet genoeg spek op de billen er rust je staartbotje op de grond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sit Ups maken geen deel meer uit van buikspieroefeningen. Zoek een goede sportschool. De sportschool waar ik naar toe ga heeft speciale buikspier uurtjes. Sit Ups doen we daar nooit omdat ze niet effectief zijn en niet goed voor je gestel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een crunch is een stuk gezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft dat betrekking tot het pijn hebben in het staartbotje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope.
Ik ga niet naar een sportschool speciaal voor sit ups of om fit te blijven. Ik beoefen een ander soort sport waarvan ik geniet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je bij sit ups je staartbotje erg belast. Daarom moet je dat niet doen. Als je plat ligt en je gaat rechtop zitten, duw je je staartbotje tegen de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet ik maar aan de leraar vertellen dat ik de sit ups niet meer doe.
Maar waarom heeft niet iedereen hier last van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hij zegt is: Je tilt je hoofd te ver van de grond af. Hij bedoelt zorg dat je onderug tegen de grond aanblijft en til je hoof en bovenrug maar een klein stukje van de grond. En dan heb je ook geen last van dat botje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het een beetje optil, heb ik er al last van. En als ik sowieso niet omhoog ga is het geen sit up meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet juist geen sit up meer zijn. Sit Ups helpen niets. Krijg je pijn aan je kont van. Van buikspier oefeningen moet je pijn aan je buik krijgen. Niet pijn aan je stuitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of de sit ups ook echt als buikspier oefening worden gedaan. Maar dat maakt ook niet uit.
Heb je een wat hollere rug of een meer gekanteld bekken dan gemiddeld ? Dan kan het zijn dat de druk op het staartbeen wat groter is dan bij iemand die dat niet heeft.
Als het snel irriteert: stoppen met de bewuste oefening en -al dan niet in overleg- op zoek gaan naar alternatieve oefeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met gekantelde bekken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je niet direct zorgen, maar de link naar de site is bedoeld om je een idee te geven.
http://mediview.unimaas.nl/skillslab/wervelkolom/handleiding/3-3-afwijkingen-sagittaal.htm
Binnen de laatste afbeelding zal je sneller last hebben van een geirriteerd staartbeen.
Bedoel je heiligbeen of echt het staartbeen?
Zie op onderstaande afbeelding. Het staartbeen zijn de botfragmenten die los, dus onder het heiligbeen, zijn weergegeven.

Er zit veel anatomische variaties per persoon in de stand en bouw van het heiligbeen of staartbeen. Bij de ene staat deze wat meer bijvoorbeeld achterover gekanteld dan bij de andere. Of steken de botpunten in het midden van het heiligbeen meer of minder uit.
Mogelijk in jou geval heb je bij je sit ups wat meer contact met de botpunten en een harde ondervloer, wat pijnklachten / irritatie kan geven van de verschillende kapsels en banden die eroverheen gespannen zijn of wat druk op het botvlies, wat rond elk bot aanwezig is en bijzonder gevoelig.

Zoals gesuggereerd kan je mogelijk op een kussentje zitten, niet veel meer.
Indien je nooit eerder op je stuitje gevallen bent dan lijkt het me redelijk onschuldig.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. ik heb er trouwens ook last van. Doe nu vaak situps op zo'n grote skippybal. geen pijnklachten en veel effectiever!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit het is dan. Bedankt voor de uitleg.
Kimath
13 jaar geleden
Ik doe ook sit ups op een bal, veel fijner op die manier :)
Je kunt zo'n bal ook voor thuis kopen. Kost iets van 10-20 euro dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe geen sit ups thuis, maar in een gymzaal. Maar bedankt voor de tip.