Het belangrijkste verschil is, is dat een bacterie een levensvorm is. Dat betekend dat hij een stofwisseling heeft. Hij eet en drinkt en plant zich voort. Ze komen overal voor. Ook bij de mens. De meeste zijn nuttig en zelf nodig. Sommige bacteriën kunnen ziektes veroorzaken. Deze zijn te bestrijden met een antibiotica kuur.
Een virus heeft geen levensvorm dus ook geen stofwisseling. Hij voedt zich met dna (cellen) van een ander. (bv de mens) Een virus is niet te bestrijden met een antibiotica. Virussen zijn niet nuttig, zoals de meeste bacteriën wel. Vaak veroorzaken ze dus ziektes bij hun gastheer.

De bacterie veroorzaakt bv de onderstaande ziektes:
Salmonella
Legionella
Blaasontsteking (geen ziekte maar veel voorkomend bacterie probleem)
Lepra
Pest
Onderstaande wat virussen:
Verkoudheid
Griep
Koortslip
Aids
Mazelen

Hoop dat je het begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn wel veel vragen in 1 vraag.
Wiki zegt: Een virus is een hoeveelheid erfelijk materiaal, gewoonlijk ingesloten in een omhulsel van eiwit.
Een bacil is een bepaalde soort bacterie. Een bacterie is een eencellig organisme.
Hoe je eraan komt: in je lijf horen diverse bacteriën thuis omdat je niet zonder kunt (ze zijn bijvoorbeeld nodig voor je spijsvertering).
Als een bacterie op de verkeerde plek zit, kan ie je ziek maken. Denk aan bacteriën die in je darmen zitten, daar doen ze goed werk, maar je wilt ze niet in je eten hebben zodat ze 'hogerop' in je spijsvertering terechtkomen.
En bacteriën die zich uitbreiden in bijvoorbeeld eten dat niet koel genoeg bewaard wordt, kun je ook beter niet binnen krijgen, want dan kunnen ze je goed ziek maken.
(Als je meer wilt weten: zoek informatie over Salmonella, E. coli, Campylobacter bijvoorbeeld.)

Een virus is een ander verhaal, dat kan je ziek maken (als je bijvoorbeeld geen weerstand hebt tegen dat virus). Je kunt ze op diverse manieren oppikken: als een verkouden persoon in je omgeving niest, kun je besmet raken en zelf ook verkouden worden. Ook het griepvirus wordt zo (via de lucht) verspreid.
(Meer weten? Google maar op: rhinovirus, q-koorts, influenza, mazelen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een poging tot nog eenvoudiger nederlands:
een virus is een verzameling erfelijk materiaal en brengt een (voor ons meestal negatieve, zoals ziekte) reactie teweeg. Virussen zijn vooral lastig omdat ze zich constant aanpassen en je er daardoor elke keer weer opnieuw last van kunt hebben.

Bacillen zijn als je in wikipedia kijkt een andere benaming voor bacterien maar in de volksmond is het de aanduiding voor "die onzichtbare dingen waar je ziek van wordt".

Bacterien zelf kunnen zowel heel goed (zonder bacterien werken je darmen niet goed) als heel slecht (tot dodelijk aan toe) zijn.

Je komt eraan door te leven, want ze zitten overal. wat je eraan kunt doen is redelijke hygiene, dus wel handen wassen na toiletbezoek ed maar niet overdreven. Als je helemaal niet gewend bent aan bacterien omdat je alles met de "steriel spuit" behandeld wordt je vervolgens ziek van alles. Een beetje weerstand opbouwen kan geen kwaad.

Dus gezond leven, regelmatig bewegen, met beleid wassen en poetsen en als je eens een virus opdoet, helaas pindakaas, hoort er ook gewoon bij.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook virussen zijn te voorkomen, dus niet altijd helaas pindakaas. Wacht dacht je van het hiv virus
amigo
13 jaar geleden
ja je hebt natuurlijk gelijk. ik was even wat te veel gefocusseerd op de virussen die je zo uit de lucht oppikt. Daarvan bedoelde ik dat ze niet altijd te vermijden zijn maar ze meestal minder ernstig (zoals verkoudheid ed)