Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

PDS -> wat kun je wel eten en wat niet.

Ik ben vooral benieuwd naar de mensen die het hebben wat ze vooral niet eten. Ik heb het zelf ook maar ben er nog niet helemaal achter wat ik wel of niet kan eten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Leefstijl en dieet tips bij PDSDoor onderstaande leefstijl en dieet tips na te leven, kunt u de klachten als gevolg van het Prikkelbare Darm Syndroom beperken. ■Eet voldoende vezels en drink veel water Gebruik een ruime portie brood of andere graanproducten, groente en fruit. Gebruik daarnaast eventueel ook grove zemelen als variatie, tot maximaal driemaal per dag zo'n 3 eetlepels. U kunt de grove zemelen verwerken in yoghurt, karnemelk, vla of pap. Drink naast het vezelgebruik veel, minimaal twee liter per dag. Een vezelrijke voeding in combinatie met te lage vochtinname kan juist averechts werken en obstipatie veroorzaken. ■Zorg voor voldoende lichaamsbeweging Bij weinig lichamelijke activiteit is het raadzaam wat meer te gaan bewegen. Bijvoorbeeld dagelijks minimaal een half uur wandelen of fietsen. ■Zorg voor een regelmatig eetpatroon De klachten kunnen samenhangen met een onregelmatig eetpatroon. Daarom wordt regelmatig eten volgens de Richtlijn Goede Voeding aanbevolen. ■Achterhaal welke producten bij u tot klachten leiden Welke producten dit zijn, verschilt van persoon tot persoon. Voedingsmiddelen die klachten kunnen geven zijn koolsoorten, prei, ui, peulvruchten, thee, koffie, koolzuurhoudende dranken, vruchtensappen, alcoholische dranken en producten die zoetstoffen (zoals sorbitol) bevatten. Gebruik deze producten in kleinere hoeveelheden of vermijd ze voortaan liever. Zorg echter wel dat u voldoende groente en fruit blijft eten. ■Probeer stress te voorkomen In principe is een prikkelbare darm een onschuldige, maar wel vervelende aandoening. Soms kan door stress de klacht toenemen. Het is dus raadzaam u er niet al te druk over te maken.

Bronnen:
http://www.fitforme.nl/gezondheid/maag-dar...

Ik heb het al heel lang en ben er inmiddels van overtuigd dat het niet perse met voeding te maken hoeft te hebben. Er zijn dagen dat ik bv. rijst eet met kipfilet en dan kan ik de hele avond buikpijn hebben; soms eet ik bruine bonen omdat ik dat lekker vind en hoef daar geen last van te hebben. Wat ik wel ondervonden heb is dat stress veel invloed heeft.

Ik kreeg het juist omdat ik teveel vezels en dergelijke at. Ben heel langzaamaan en heel voorzichtig overgestapt op een dieet met ook af en toe witbrood, minder rauwkost en dergelijke, dat werkte heel goed. Op sommige dingen zullen je darmen altijd fel blijven reageren, maar dat moet je echt al doende uitvissen. Ik heb zelf tegenwoordig wel vaak maandenlang geen last, en dan soms ineens weer weken wel (vaak door stress heb ik het idee, ook omdat ik dan onregelmatiger eet). Maar ik zorg dus nog steeds dat ik niet dagen achtereen alleen puur volkoren dingen eet en veel fruit en veel vezelrijke groentes, want dan gaat het ook mis. Afwisseling is bij mij het toverwoord, als de boel eenmaal weer stabiel is. Ik hoop dat je snel minder last zult hebben, want het kan echt vrijwel verdwijnen (niet gezegd dat dat voor iedereen geldt, maar toch, het kan).