Wat te doen met een wond die telkens open gaat?

Het is een wond bij mijn lies. Door de wrijving van mijn broek gaat deze telkens open en komt er vocht uit. Pleisters helpen tot nu toe niet.

Wie heeft een tip?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Afdekken en drooghouden zou het moeten doen,.
Het kan echter zijn dat er een gist, schimmel of andere infectie in het spel is.
Op vochtige warme plaatsen die niet aan daglicht blootgesteld worden , kan dit ontstaan.
Dan wordt het inderdaad een bezoekje huisarts.
De arts heeft een zalfje wat een combinatie bevat van een ontstekingsremmer en een middel tegen schimmels/gisten.
Om er geen giswerk van te maken zal de beoordeling door de arts gedaan worden.
Misschien een rare tip.
Als je slecht helende wonden hebt, gebruik dan een multi vit preparaat.
knapt het dan niet snel op, dan is er iets met je weerstand aan de hand en dien je sowieso de arts te raadplegen, zeker icm. onverklaarbaar gewichtsverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Echt een vraag voor de huisarts. Die kan evt. ook doorverwijzen. Doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haal bij de apotheek zwaluwstaartjes..trek je de wond iets dicht en plak de zwaluwstaartjes erover en dan een pleister erover..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn zwaluwstaartjes ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steristrips zijn uitwendige hechtingen, een soort supersterke, smalle pleisterstrips. Bij een chronische wond minder geschikt, dunkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwaluwstaartje heeft dezelfde functie en kun je zelf maken van een stukje kleefpleister: http://www.angelfire.com/rpg/automutilatie/images/zwaluwstaartje.jpg maar er is ook een kant-en-klare versie te koop: http://www.zwembadmaterialen.nl/images/STRWC01001small.jpg
Morgen naar de dokter. Je wilt daar geen ontsteking hebben neem ik aan. De dokter kan het deskundig ontsmetten en verbinden en je van verder advies dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit hier iemand voor de grap minnen uit te delen aan iedereen ?
Neem een flinke lap wondgaas en leukoplast. Plak het wondgaas over de wond. Je broek zal nu geen wrijving meer geven.

Lukt dat niet, koop dan eens een redelijk grote maat tena-slip of een vergelijkbare broekluier. Klinkt raar, maar je hebt goede kans dat je daarmee de wrijving over je wond vermindert.

Voor welke van deze twee oplossingen je kiest, hangt natuurlijk af van de precieze plek van de wond - dat kun je zelf het beste bepalen.

Lukken beide dingen niet, ga dan even langs de huisarts. Die heeft verstand van verbindmethoden die de wond goed beschermen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het kan aan de stof van de pleisters liggen. Mogelijk is dat te ruw. Een pleister met een gladde buitenkant is dan een oplossing. Het kan er ook aan liggen dat de broek te strak zit. Dus doe een andere aan bijvoorbeeld een joggingbroek die ruim en elastisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morgen direct naar je huisarts. Voor vanavond en vannacht de wond schoonmaken en steriliseren en afdekken met steriel gaas. Dit gaas op de plek houden met een broekje van een panty. Eventueel knip je de benen van de panty af.
Absoluut geen pleisters meer op plakken want die hebben de neiging om de huid zachter en minder dun te maken waardoor er weer nieuwe wondjes kunnen ontstaan.
Pleisters zijn alleen bedoeld voor kleine wondjes die binnen een dag dicht gaan. Bij langere duur altijd steriel gaas met verband gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is bij de apotheek siliconen wondgaas te koop deze leg je op de wond en dan plak je het al met een wondgaaspleister, Het voordeel van het siliconen gaas is dat het niet hecht aan de wond en de wond kan blijven ademen het vuil gaat er door heen en komt in het gaasverband. Bij het verwijderen laat het siliconen gaasje makkelijk los en beschadig je de helende wond nauwelijks
het is inderdaad een rot plaats omdat de huid in de leis zo flexibel is en steeds aan beweging onder hevig is. Maar als het na een dag of 3 niet beter gaat is het zeker raadzaam om een huisarts te raadplegen. Ook kan je beslissen om direct naar de huisarts te gaan als niet weet hoe het is ontstaan, maar dat weet je zelf vast wel hoe je eraan bent gekomen en of de situatie veilig was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg in de eerste plaats dat je kleding die wond niet meer open kan schuren. De lies is in feite een huidplooi die door transpiratie vochtig kan blijven. Heb je daar eenmaal een wond of een smetplek dan geneest die daardoor een stuk moeilijker. Doorgaans kun je zo'n plek behandelen door goed schoon en drooghouden en er heel dun zinkzalf op te smeren, één à tweemaal per dag. Ik zou zeker ook even naar de huisarts gaan voor advies en eventueel behandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de wond geen ontstekingsverschijnselen vertoond (erg rood), dan zou je nog Sudocrem kunnen proberen. Wordt normaal gesproken gebruikt bij babies, maar werkt bij volwassenen ook prima. Ben het echter met mijn voorgangers eens, bij twijfel naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar je huis arts
en vraag of honingpleisters een oplossing is
in ziekenhuis gebruiken ze tegenwoordig bij slecht genezende wonden steeds vaker honingpleisters