Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat is er met me aan de hand?

wanner ik hard hoest of iets zwaars moet optillen voel ik spanning/pijn rond en in me hart. wat kan dit zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Met zo een vraag kan je toch beter naar de dokter gaan. .

Over het algemeen word ik bij jonge mensen minder zenuwachtig bij dergelijke klachten. Ben je wat ouder dan zou ik met zo’n klacht zeker naar de dokter gaan. Het kan best een voorbode zijn van een hartkwaal en daar kun je maar beter op tijd bij zijn. Als je jong bent vind ik het toch een vreemde klacht. Het kan heel goed spierpijn zijn als je verkouden bent of dat pas geweest bent. Toch ook maar naar de huisarts, dunkt mij.

Het kan zijn dat longen protesteren, het kan je middenrif zijn, je ribben, je tussenribspieren - en je hart. Als je het niet hebt bij inspanning die niet op de spieren werkt (dus niet bij flink doorlopen bijvoorbeeld), dan lijkt het me eerder een spieren/bottenkwestie dan een hartkwestie. Maar er is er maar één die jou goed kan onderzoeken... Naar je huisarts dus. Als het niks is, weet je dat in elk geval en ben je opgelucht; als het misschien wel wat is, moet er naar gekeken worden.