Hoe gevaarlijk is de combinatie van paracetamol en ibuprofen ?

ik heb nu meerdere malen bij aanschaf van beide producten steeds serieuze waarschuwingen gekregen van apothekers en drogisten die zeiden deze middelen niet gezamenlijk te gebruiken !
Nu heb ik een hernia , en nu zegt mijn dokter dat ik ze wel samen moet nemen (met ook nog tramadol) .
Is de combinatie nu gevaarlijk of mag het wel , en waarom wel of niet.
(als de vraag een beetje vaag is ......... wat wil je , zit zwaar te spacen van al die pillen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
213.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
PCM en ibu is juist prima. Ze werken beiden op andere receptoren. Geen idee waarom de apotheek zegt dat je ze niet samen mag gebruiken.

Het beste antwoord

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=question&id=9237

Kunnen ibuprofen en paracetamol gecombineerd worden?

Gaan ibruprofen en paracetamol samen? Ik heb van de doktor ibruprofen voorgeschreven gekregen voor een tandvlees ontsteking, maar de pijn was zo erg dat ik er twee paracetamol bij heb ingeslikt toen de werking van ibuprofen niet merkbaar was.

Antwoord apotheker
Paracetamol werkt alleen pijnstillend en koorstverlagend. Ibuprofen werkt pijnstillend, koorstverlagend en ontstekingsremmend. Bij een tandvleesontsteking kan daarom beter ibuprofen gebruikt worden vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen. Blijkt echter dat deze ibuprofen onvoldoende pijnstilling geeft dan mag hierbij paracetamol worden gebruikt.
Let wel op de dosering, daar bij combineren van deze middelen men niet meer uit mag gaan van de maximum dosering van 6 tabletten paracetamol, omdat men dan ook al een bepaalde dosis van de ibuprofen heeft ingenomen. 2 tabletten paracetamol naast de ibuprofen is geen enkel bezwaar en zelfs aan te raden indien er onvoldoende pijnstilling optreedt.

Trouwens, ik denk dat je best je eigen dokter kan geloven.

Hieronder nog een pijnstillingsschema voor diverse stadia van pijn:
http://www.amc.uva.nl/index.cfm?pid=3351
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als ik een paracetamol {1000mg}neem en die werkt niet na een half uur dan pak ik een ibuprofen {500mg} en ik leef nog
dus het zal niet zo erg zijn voor 1 keer als je het maar niet telkens doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben geen dokter laat ik dat even voorop stellen maar
maar mijn moeder wel en als iets heel erg pijn doet neemt ze twee paracetamollen en een ibuprofen omdat ze mekaars werking versterken dat kan ook je spacen verklaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jou moeder heeft helemaal gelijk!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, het is jouw moeder
Voor zover ik weet is dit niet gevaarlijk, tenzij je echt hoge doses pakt. Paracetamol is in hoge doseringen wel degelijk heel gevaarlijk, dus snoep geen heel doosje leeg want dat vertel je niet na. Voor Ibuprofen geldt het zelfde: dat kan echt kwaad voor met name je maag.

Als het tijdelijk is, op voorschrift van je arts en in niet te hoge doses, kun je het gewoon nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel medicijn is goed en dat geldt ook
voor combinaties. Geen medicijnen slikken is het beste.
Iedere arts zal bij ieder recept de voor- en nadelen afwegen. Slaapmiddelen zijn niet goed en verslavend.
De arts zal dus bij een patient die klaagt over zo nu en dan een nachtje niet goed slapen, geen slaapmiddel voorschrijven, en bij een patient die in een zware stress-periode zit, en geen oog meer dicht doet, tijdelijk wèl.
Een afweging van de voor- en nadelen dus.

Mogelijk is je arts het geheel eens met de apotheker, dat deze combinatie niet goed is. Maar ook hier heeft hij een afweging gemaakt, en gezien de ernst van de hernia bepaald, dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is het niet zo heel erg gevaarlijk hoor. Het gaat hier ook helemaal niet om de ibuprofen of paracetamol maar om je tramadol!!

Tramadol is een morfine achtige pijnstiller en al erg zwaar van zichzelf. Dat 'spacen' komt ook van de tramadol en niet anders. Tramadol kan ook verslavend werken bij langer gebruik let hier ook op. En houdt je ook zeker aan de dosering.

En let op wat er in de bijsluiter staan, dus niet deelnemen aan het verkeer (geen auto rijden), geen alcohol etc want dan wordt het echt gevaarlijk.

En ga maar uit van wat je dokter zegt. En als je apotheker er echt tegen was had je het niet mee gekregen lijkt me. Want tramadol krijg je niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens, ik stapte zo de straat op zonder te kijken, met die tramadol op! Lekkere pijnstiller, maar ow je verstand vliegt zo het raam uit...
Want zó dom ben ik nou ook weer niet dat ik zomaar zonder kijken voor de auto's stap.... dacht ik toch... hmz...
sterkte met de pijn en het spacen doorstaan.