Bekend is dat een droge huid jeuk veroorzaakt. Blootstelling van de huid aan water droogt de huid uit! Het water verdampt waarbij het lichaamsvet op de huid wordt meegenomen. Het is dan ook zaak om direct na het
douchen de huid te verzorgen. Een gevoelige huid verdraagt geen zeep (irritatie parfum en conserveringsmiddelen) en moet dus worden verzorgd met neutrale zalven/ lotions.

Advies is dan ook om de huid met een neutrale zalf in te smeren na de huid te hebben droog gedept (niet wrijven!). Het douchen met koud water voorkomt dat meer lichaamsvet verdampt. Beter zou zijn om het gebruik van water te minderen of zo kort mogelijk onder de douche te staan.

Temperatuursschommelingen en transpiratie kunnen ook jeuk veroorzaken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, heb ik ook last van gehad. +1!
Het kan komen door te heet douchen en/of te hard boenen.

Probeer wat minder heet te douchen en gebruik een neutrale babyolie die je gelijk op de natte huid aanbrengt. Daarna afdeppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook of dit specifiek bij jou hetzelfde is weet ik niet...

IK heb een gevoelige droge huid waardoor als ik douch zeer erg jeuk krijg en mijn huid erg uitdroogt....

Ik voorkom dit door in bad te gaan met speciale badschuim zoals zemelen... En speciale zeep zoals sebamed om mij te wassen...

Ik zelf heb geen douch thuis ga 2 keer per week in bad of meer, maar ik merk als ik na de training van de volleybal ga douchen mijn huid, en haar erg droog staan en geirriteerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook douchen zonder zeep of douchegel droogt je huid uit. Douche niet te vaak en gebruik eventueel een pH-neutrale gel. Na het douchen kun je je huid verzorgen met een olie die snel in de huid trekt, bijvoorbeeld amandelolie. Dat ruikt nog lekker ook. :-)